Lesernes mening: Uværet som herjet 27. oktober veltet to trær på kraftlinjen som truet to eiendommer i Reddal. Linjene ble ikke brutt med det samme, men trærne kunne ødelegge kraftlinjene hvis de ble liggende på dem i lengre tid, for eksempel grunnet sterk vind eller tungt snøfall.

Tok kontakt

Jeg varslet Glitre Nett lørdag 28. oktober om dette. Jeg fikk høre at trærne ville bli tatt snarest mulig etter at man hadde reparert kraftlinjene som hadde blitt ødelagt av ekstremværet.

Slett ikke fornøyd: Jose J. Gonzalez i Reddal er slett ikke fornøyd med servicen fra Glitre Nett som han mener har vært altfor dårlig etter den siste stormen. Foto: Privat

Onsdag 1. november stakk en ansatt fra Glitre Nett inn for å se på saken på stedet. Jeg fikk høre at trærne sannsynligvis ville bli fjernet innen fredag 3. november.

Dette skjedde ikke, og etter flere oppringinger og e-poster ble ett av trærne fjernet 10. november. Det andre treet, 100 meter unna, ble ikke tatt. Det kan neppe være lønnsomt å sende en patrulje til Reddal for å gjøre halve jobben.

Har ringt flere ganger

Vi har siden ringt flere ganger til Glitre Nett. Treet har ligget over kraftlinjen to og en halv uke etter at vi meldte fra for første gang, men i dag, fredag 17. november, var det endelig borte.

En viss tvil om Glitre Netts evner og vilje til å imøtekomme kundene gjør seg derfor gjeldende.

Tvilen om Glitre Netts evner og vilje forsterkes av at Gitre Nett lar en vente på svar i 30–40 minutter mens man hører omkvedet med 20 sekunders mellomrom: «Takk for at du venter. Du står fortsatt i kø.». De over 22.000 kundene som mistet strømmen, må tåle at batteriene til deres telefoner tømmes uten mulighet til å lade batteriene på opptil tre-fire døgn.

Ringe tilbake

Noe så enkelt og naturlig som å registrere telefonnummeret for så å ringe tilbake, gidder ikke Glitre Nett å bruke.

Ellers varslet jeg AE Nett om dette for rundt åtte år siden. Da var jeg uten strøm i tre døgn. Til ingen nytte.

Nettselskapene er monopolister. Kundene kan ikke flytte til andre selskaper. Dermed har nettselskapene ingen ting å frykte fra konkurrenter. De tar seg godt betalt av kunden. Altfor godt. Og de er lite motiverte til å tjene kundene best.

Jose J. Gonzalez, Reddal, Grimstad

– Var ikke så kritisk

Pressevakt Lars Fredheim i Glitre Nett svarer slik på kritikken fra Jose J. Gonzalez.

– Hva sier dere om at det tok så lang tid å få fjernet dette treet og at dere var der to ganger og kikket på det?

– Etter det jeg forstår var det en montør som var ute og kikket på treet. En montør, ikke en linjerydder. Men det hadde blitt sagt at dette ville bli fjernet i løpet av kort tid. Men det har vært veldig krevende etterarbeid etter den kraftige stormen Babette, et arbeid vi kommer til å holde på med til langt ut i desember. Derfor må vi prioritere de henvendelsene vi får inn. Denne ble vurdert til å ikke være så kritisk og at den derfor kunne vente noen dager, sier pressevakt Lars Fredheim i Glitre Nett til Adressa.

Vanskelig

– Dere får også kritikk for at dere lar kundene vente altfor lenge på telefonen?

– Det er litt vanskelig å uttale seg om denne siden vi ikke vet akkurat tidspunktet for når kunden ringte inn til oss, men når det var så mye skade som det var etter denne stormen, medførte det stor pågang. Det hadde vi også selv om vi hadde oppbemannet hele kundesenteret og selskapet vårt. Vi har normalt sett ikke noen stor ventetid på telefonen vår på kundesenteret, men under denne stormen var 27.000 kunder strømløse på det meste, og 70.000-80.000 kunder ble berørt på en eller annen måte, sier han.

Regulert av myndighetene

– Er det riktig at dere tar dere altfor godt betalt av kundene fordi dere er monopolister og ikke har noen andre konkurrenter å frykte?

– Nettselskapene er regulert av myndighetene, og vi skal bare drifte strømnettet til det beste for kundene og gå i null. Vi skal ikke gå i minus eller pluss, men mest mulig i null, sier Lars Fredheim.