Innsendt bidrag: Denne gangen går turen til Binabben, med utgangspunkt fra Rema 1000 på Biesletta. Men istedenfor å gå rett ned Arendalsveien, blir det en liten tur forbi Kjærlighetsturen.

Med vandrepark-stien, og får samtid en tur gjennom sentrum, før du tar fatt på turen opp til en av Grimstads heier.

Like nord for Rema 1000 på Biesletta går du sykkelstien vestover langs E18. Etter ca. 800 meter går du til høyre ned mot undergangen under E18. Like før E18 går du Groosebekken vandrepark, sti til venstre videre langs E18 til du treffer Frivollveien. Gå deretter inn på Egeliveien til du kommer til Storgaten.

Følg Storgaten til lyskrysset ned til Byhaven og havna. Herfra går du langs brygga østover til Biodden. Du går videre inn Bioddgaten. Se etter skiltet «snarvei» til venstre, følg denne til du treffer Binabbgaten.

Info: Peileskiven gir deg veien til steder som er verdt å besøke. Foto: Marianne Tønnessen

Du går nå til høyre og ser etter ny «snarvei» skiltet til venstre opp trapper mellom Binabbgaten 22 og 18/20. Du kommer nå ut på Batteriveien og er nesten på toppen der hvor du skal gå inn på stien til Binabben, mellom nr. 22 og 24 (tydelig skiltet).

Herfra går det sti mot toppen. På toppen finner du en kikkert, og peileskive som gir deg retning og avstand til 50 kjente steder. Fra toppen går du ned på nordsiden mot brannstasjonen. Om det frister med et bad, kan du ta en liten avstikker ned til Kjellviga, før du tar fatt på siste etappe langs Arendalsveien tilbake til utgangspunktet.

Hva møter deg på toppen:

På Binabben kan du beskue Grimstad ovenfra. Du kan også nyte utsikten mot Hesneslandet, Vikkilen og Grimstads skjærgård. Om du tar en kveldstur, får du et vakkert syn av Grimstad « by night».

Hva må ev. tas hensyn til:

Om du velger å gå «snarveiene» gjennom Biodden må du følge skilting og vise hensyn til private eiendommer inntil snarveiene.

Grimstad kommune/Bedriftsidretten

Sentrumsnært: Med Biodden i forgrunnen, er Binabben sentrumsnært. Og enkelt å ta seg opp til. Foto: Baard Larsen