Innsendt bidrag: Turen er en av Ti på topp-turene, og den starter i Lillesand kommune. Ja toppen, som ligger både i Grimstad og Lillesand, er faktisk også nabokommunens høyeste med sine 235 meter.

Den markerer også kommunegrensen mellom Lillesand og Grimstad, og dermed er Hisåsen også en av Grimstads mange flotte høyder. Brorparten av turen tilbakelegges på flat og god grusvei, men avslutningen preges av ganske kupert skogsti.

Enkelte krevende partier

Følg grusveien fra bommen ved parkeringen i rundt to kilometer til du kommer til et kryss. Her skal du ta til høyre og passerer da en gapahuk/koie på høyre hånd.

Etter kun ca. 100 meter skal du ta av til høyre og inn på sti. Etter kort tid deler stien seg, og da skal du følge stien til høyre/rett fram.

Heretter er det bare å følge stien som er merket underveis. Stien har enkelte krevende småpartier underveis. Særlig den siste delen av turen har noen ganske bratte partier som krever gode bein og egnet skotøy.

Flott: Slik ser det ut på denne turen opp mot Hisåsen. Da er det akkurat som om man går i en flott allé i skogen. Foto: Privat

Kraftig varde

På toppens 235 meter over havet blir man møtt av en flott og kraftig varde og en nydelig vidstrakt utsikt i alle retninger. Et fint sted å nyte en matbit eller en kopp kaffe før returen går tilbake samme vei. Toppen kalles også Storerøys og navnet skal stamme fra et mulig gravsted under vikingtiden.

Har du god tid på turen? Etter ca. 1,5 kilometer langs grusveien, på bakketoppen like før du kommer til en hytte langs veien, går det en sti. Den går til et gammelt klebersteinsbrudd.

Hogget ut kleberstein

I området rundt Hisåsen skal det siden vikingtiden ha blitt hogget ut kleberstein. Og steinbruddene her er dermed også fredet etter kulturminneloven. Selv om det tidligere er funnet både meisler og hakker, samt gryteemner og kleberstykker her, vil du nå kun se rester av bruddene som har vært her. Legg en stopp innom om du ønsker litt ekstra historisk sus over ti på topp turen din.

Hva møter deg på toppen: På Hisåsen er det satt opp en stor, flott varde. Toppen byr på god utsikt i alle himmelretninger. Du kan blant annet se ut over Austre Grimevannet og Store Eftevann.

Hva må eventuelt tas hensyn til: Grusveien man følger store deler av turen er godt egnet for både sykkel, barnevogn og rullestol. Men stien man følger siste delen av turen er av den krevende sorten. Særlig siste delen mot toppen er ganske bratt og stiller krav til både gode bein og riktig skotøy. Det er også svært dårlig mobildekning store deler av turen, og særlig ved parkeringen.