Innsendt bidrag: Målet for denne turen er Skibberfjell, og starter ved Holvika skole. Der møtes turgåere av en fin rasteplass og en liten fjellknaus der man kan sitte godt i le.

Bedriftsidretten og Grimstad kommune står som arrangører for de utvalgte toppturene.

Turen starter på asfaltert vei og grusvei, men går deretter over på sti. Det er en bratt og kort stigning til toppen. Turen egner seg ikke til barnevogn eller rullestol.

Lengden er på rundt totalt 1,7 kilometer, tur-retur.

Topptur: Turen opp Skibberfjell, starter på asfaltert vei og grusvei, men går deretter over på sti. Foto: Privat

Beskrivelse fra sentrum til parkering, er som følgende:

Fra Circle K, Øygardsdalen, kjør mot Grimstad sentrum på Vesterledveien.

I første rundkjøring tar du av til høyre mot Holvika.

Følg Terje Løvås vei, helt til du kommer til Holvika skole på venstre side. Her kan du parkere.

Turtips: Turen fra Holvika skole opp Skibberfjell tar under en time. Foto: Privat

Turen går på asfaltert vei fram til byggefelt. Deretter grusvei, før man går inn i skogen på sti. Stigning opp til topp er kort, men bratt.

Turen starter ved Holvika skole. Gå ned til hovedvei, følg fortau mot venstre. Ta første gangfelt til høyre rett før rundkjøring. Følg veien inn i byggefeltet. Ved enden av gaten kommer det en grusvei på høyre side. Følg denne.

Grusveien deler seg på toppen av bakken, gå til høyre. Her kommer skogen på venstre side. Ta inn på stien som ligger i begynnelsen av skogen på venstre hånd. Følg stien innover.

Etter et godt stykke vil du krysse en liten bru. Fortsett på stien rett fram til du kommer til stikryss. Ta til venstre over en ny bru. Følg stien ca. 20 meter og ta til venstre igjen, på en liten sti som går til fotenden av fjellet.

Det er en kort og bratt stigning til toppen. Her er det fint med en rast. Det er også flott rasteplass hvis du fortsetter videre til andre enden av toppen som turen også går forbi.

Stien går ned på høyre side. Du vil se grusveien fra rasteplass nummer to. Ta til venstre i krysset, og følg grusveien tilbake til byggefeltet. Samme vei tilbake til bilen.

Turtips: Turen er på 1,7 kilometer tur-retur. Foto: Privat
Turtips: Skibberfjell ligger 64 meter over havet og har en fin rasteplass på toppen. Foto: Privat