Innsendt bidrag: Viddeflaten er en av turen som inngår i Ti på topp-turene, som Grimstad kommunes bedriftsidrettstjeneste står bak. Og denne gang har de tatt turen litt østover i kommunen.

Målet ligger ikke veldig høyt over havet, men plasseringen er slik at du får en flott utsikt over store deler av Vikkilen-området. Og en flott skogsopplevelse underveis.

Dette er en variert tur som går på vei og sti med opp- og nedstigninger underveis. Du starter å gå ut til Fv. 407, ta sykkelstien mot høyre, under Fv. 420 og til høyre.

Etter drøye 100 meter tar du til venstre inn på Holveien, husk å nyte utsikten utover Vikkilen når du går nedover. Holveien ender ut på Hesnesveien, her går du til venstre. Etter snaut 200 meter skal du ta til venstre ved lyktestolpen, inn på stien som går mellom bekken og hekken.

Herfra følger du stien oppover, langs bekken som kommer ned her og gjennom en fantastisk, magisk, spennende og trolsk skog. Med en gang terrenget flater ut, skal du ta av stien til høyre, inn på en ny sti som er litt utydelig. Du skal nå gå en av stikker til toppen av Viddeflaten, hvor det venter deg utsikt i flere retninger.

Her er det fint å ta pause, og nyte nistepakka.

Fra toppen går du avstikkeren tilbake til stien. Da til høyre på stien. I første stikryss du kommer til skal du ta til venstre, andre stikryss til høyre og deretter raskt til venstre igjen. Du er nå like innenfor Vikjordet boligområde. Herfra går du langs jordekanten tilbake til Vik.

Hva møter deg på toppen: Fra Viddeflaten har du god utsikt mot vest over Vikkilen, mot sør og øst over Hodnebrog, golfbanen og Valøyene.

Hva må eventuelt tas hensyn til: Pass på at du går på utsiden av hekken (mellom hekken og bekken) fra Hesnesveien og inn på stien!