– Dette er drømmejobben, smiler de to 20-åringene fra kontoret til flyselskapet i Fort Lauderdale i Florida.
De er ansatte av selskapet for å drive med markedsføring, og skal sørge for flere flypassasjerer til Norse Atlantic, flyselskapet som er basert i Arendal, og som startet opp med sine første flyvninger i juni.
Til USA for å filme
Denne uken var de på plass i blant annet Fort Lauderdale i Florida for å filme til å legge ut på sosiale medier.
De startet turen til New York forrige fredag, hvor de blant annet laget film om å reise på budsjett.
– Vi dro på forskjellige turiststeder, for å vise folk hvordan man kan holde kostnadene nede på tur, sier Mina Kollen Larsen.
I New York gikk de turer i Central park, tok tuben i stedet for taxi og vindusshoppet.
– Og så fløy vi jo med Norse da, som selv med bagasje er billigere enn mye annet. Vi skal jo vise hvordan passasjerer kan komme seg fra A til B på en billig måte, samtidig som det er komfort og god service. Og dette skal være tilgjengelig for alle, sier de to.
Riktig aldersgruppe
Kollen Larsen er datter til flygründer og konsernsjef Bjørn Tore Larsen. Karen er hennes gode venninne, fra Landvik.
Ved hjelp av sosiale medier som Facebook, Instagram og Tik Tok, skal de vise frem blant annet crewet, og ulike ruter som Norse tilbyr. De tror de kan ha et fortrinn ved å være unge.
– Vi er akkurat ferdige med videregående, og det har alltid vært en hobby å drive med sosiale medier. Nå har vi fått drømmejobben, smiler Karen Havstad Våje.
De startet opp med jobben sammen, og kan drive med den hjemmefra. Bortsett fra når de er ute på oppdrag.
Etter New York dro de videre til Florida og Fort Lauderdale, hvor Norse har kontor. Der filmet de videre.
– Vi var turister på stranda, innom Everglades, Las Olas Boulevard. Vi hadde på forhånd spurt følgerne om hva de ønsket å se, og lagde filmer av svarene vi fikk.
Til Norge for første gang
Siste del av oppdraget foregikk på flyet, på vei hjem til Oslo i løpet av natt til torsdag. Der ble en amerikansk guttegjeng, på vei til Norge for første gang, plukket ut. De ble gjerne med på noen minutter med filming til Tiktok.
– Sosiale medier er så viktig, og på denne måten håper vi å nå ut til alle. Særlig tik tok er nok for mange på vår alder, mens Facebook og Instagram er for alle. Vi prøver å lage morsomme og litt useriøse filmer. En av de har allerede fått en halv million views, sier Mina.