Innsendt bidrag: Turen er en av Ti på toppturene, og målet er denne gangen Kjerkeheia. Punktet ligger 127 meter over havet, og turen er på drøyt tre kilometer.

Fra Grimstad sentrum følger du Fv. 420 Vesterled til Øygardsdalen og videre under E18 forbi innkjøring til Bergemoen industriområdet, følger Fv. 54 videre til Landvik skole.

Offentlig parkering

Ved Landvik skole er det parkering på motsatt side av veien, eller du kan fortsette 200 meter til du møter Fv. 404 og har Resvik bedehus og barnehage på høyre side. Her er det offentlig parkering for sykkel og stort sett ledige plasser for bil.

Turbeskrivelse (f.eks løypa, type terreng, sti):

Turen starter fra Resvik Bedehus og man følger fylkesvei 404 til venstre fra parkeringsplassen. Det første stykket går på gangsti/fortau. Etter ca. 200 meter tar en til venstre inn i boligfeltet Bakken.

Man følger veien i 100 meter til en åpen plass. Her holder en høyre og følger denne veien/kjerreveien inn i skogen. Etter ca. 100 meter ser man et hus på høyre hånd, og her tar man stien til høyre.

Lokalt: Området ligger ikke langt fra fv. 404. Foto: privat

Denne følges til en kommer til grusvei og ser Lille Luetjenn. Den siste delen av denne stien er utydelig og litt røff. På grusveien holder en til venstre. Etter ca. 300 meter tar en til venstre inn på sti.

Denne stien følges rett fram helt til toppen. Tilbake følger du stien du kom opp på i ca. 300 meter. Etter hvert ser du en sti opp til høyre. På toppen kommer du fram til en flott sti. Her tar du til høyre og følger denne ned til boligfeltet Bakken igjen.

Dersom du ønsker å gå på fin sti hele turen, så velger du rett fram ved åpen plass i boligfeltet. Altså samme vei som beskrevet ned fra toppen. Det blir da samme vei tur/retur.

Variert: Det er fine skogsområder i bevege seg i. Foto: privat

Hva møter deg på toppen: (f.eks utedo, utsikt, benk, grill):

Når du når toppen vil du få et platå med fin utsikt innover i landet mot Reddal og heiene innenfor. Toppunktet innbyr til rasting og lek på fjell og i skog.

Om det blåser kan man trekke litt lenger inn i skogen for å få ly for vær og vind.

Hva må ev. tas hensyn til: (f.eks vær, dyr på beite, grind):

Turen går mye på sti og til dels bratt terreng.

Markert: God sti store deler av veien til målet. Foto: privat