Morten Abrahamsen / NTB

Bilsalget i Norge har i flere år vært preget av at folk velger elbil. Dette har samtidig ført til at andelen nye småbiler har sunket. Svært få produsenter har nemlig tilbudt små elbiler.

– Mange bilprodusenter har prioritert store, relativt dyre og romslige SUV-er. Også i overgangen til elbiler, for her har de hatt bedre marginer enn på de mindre og små bilene, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), i en pressemelding.

Kun 5 prosent av markedet

Dette speiler seg i statistikken fra OFV. I fjor var småbilandelen i det norske nybilmarkedet fem prosent, med fossilbilen Toyota Yaris som den desidert mest solgte med en markedsandel på 36 prosent.

Elbiler sto for 45 prosent av salget i dette segmentet. Totalt for alle nybiler var 79 prosent elbiler. Og så langt i år har småbilene sunket ytterligere og har nå en andel på fire prosent.

Ny modeller

For fem år siden hadde småbilene ti prosent av markedet. Solberg Thorsen tror vi vil se flere nye småbiler de kommende årene.

– I løpet av få år kommer et langt større utvalg av mindre og små biler. Det vil være biler med både topp moderne teknologi og god rekkevidde. Samtidig vil dette være rimeligere og attraktive biler for mange i en tid med sterkt press på privatøkonomien, sier Solberg Thorsen.

Han legger til at salget av store og dyre luksusbiler har gått markant ned den senere tiden.

Småbilene som er ventet, kommer fra Mini, som er klar med ny generasjon elbiler neste år. I tillegg vil kinesiske Ora være på plass i år med en liten bil.

Det vil også Smart med #1. Renault har vist en el-versjon av 5 som ikke er så langt unna produksjon, mens Volkswagen-gruppen har meldt at de i 2025 kommer med en småbilplattform for blant annet Volkswagen ID. 2 og en Skoda-småbil.