Morten Abrahamsen / NTB

Siden 2020 har Naf og Motor kjørt store rekkeviddetester om sommeren og vinteren. Her henter de inn og sammenligner en stor del av de nye elbilene som har kommet på markedet.

Sprang fremover

Over disse årene har bilenes rekkevidde økt betraktelig. I 2020 var gjennomsnittlig rekkevidde blant testbilene 373 kilometer. I 2023 er snittallet 500 kilometer.

– Det store hoppet skjedde i 2022. I tillegg til at rekkevidden har økt, er det knapt nok småbiler igjen blant elbilnyhetene. I 2022 og i år er det mellomklasse og familiebiler som dominerer blant elbilene som kommer på markedet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf, i en pressemelding.

I 2020 var det i hovedsak mindre biler som var med på testen, modeller som Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf og BMW i3.

Skal øke videre

Sammenlignet med fjoråret har ikke snittrekkevidden på bilene som skal testes i sommer økt, men Sødal tror den vil gjøre det i tiden som kommer.

– Teknologien går fremover, og signalene er at det kommer biler med både 800 og 900 kilometer rekkevidde.

Naf hadde nylig en undersøkelse der det kom fram at 20 prosent av elbileierne mener mellom 30 og 40 mil er nødvendig, mens 27 prosent mener mellom 40 og 50 mil er påkrevd.

– Det er i dette sjiktet mange elbiler ligger i dag, og det viser at dagens biler tilfredsstiller behovet til elbilistene, mener Sødal.

Svært få av de spurte sier de har behov for biler som går lengre enn 50 mil mellom hver lading.