- Dette er den mest kraftfulle stasjonsvognen Volkswagen noensinne har produsert, og den første stasjonsvogn-utgaven av en GTX-modell. Vi er virkelig stolte av den elektriske modellporteføljen vår, og den ble enda mer spennende med introduksjonen av ID.7, sier Sølve Kværn, midlertidig leder for Volkswagen personbil i Harald A. Møller AS i en pressemelding.

340 hestekrefter

Det er bare en snau måned siden Volkswagen ID.7 stasjonsvogn hadde verdenspremiere, og tidligere i mars ble de norske prisene klare for det som er en av de første store, helelektriske stasjonsvognene på markedet.

Nå presenteres ID.7 GTX stasjonsvogn, som er toppmodellen av den romslige familiebilen.

ID.7 GTX stasjonsvogn kommer med 86 kWh batteri (netto), elmotorene sørger for en effektiv drivlinje, og bilen har 340 hestekrefter. Volkswagens 4MOTION firehjulstrekksystem er også på plass.

Interiør: Slik ser stasjonsvognen ut på førerplassen. Foto: Manuel Hollenbach/Volkswagen

Rekkevidde

GTX-versjonen av ID.7 stasjonsvogn er forventet å oppnå rundt 600 kilometers rekkevidde (WLTP) avhengig av norskspesifisert utstyr, og vil også ha 1.200 kilo tillatt hengervekt.

- Denne modellen sjekker av alle bokser, og kombinerer svært god plass, lang rekkevidde, rask ladehastighet og forvarming av batteriet med 4MOTION firehjulstrekk. Dette er vel det nærmeste man kommer en drømmebil for det norske markedet, legger Kværn til.

En veldig godt utstyrt Pro Exclusive-utgave av ID.7 stasjonsvogn starter på kroner 579.900, følge Volkswagen.