Endre Espeland og kartleser Kim Jarle Fjellheim bremser kraftig ned ved Langemyrkrysset på Skiftenes, på fartsetappen SS7 Voreheia.

Kristen og Kristen var helt på felgen

Kristen Igland hadde noen tekniske utfordringer i Rally Grimstad, bak rattet på sin gamle Escort RS 2000 fra 1975. Og han var i godt selskap.

Han og kartleser Kristen Metveit ble nummer to av seks i klasse 11, og 23 sekunder etter Steffen Bjerknes fra Hallingdal, som ligger på fjerdeplass i NM.

Igland ble nummer 28 i totalsammendraget, 6,07 minutter etter totalvinneren.

– Var ikke dette bra?

– Ja, jeg er egentlig fornøyd. Det er omtrent som tidligere år, men det var hardere konkurranse nå. Det jeg er minst fornøyd med er de tre Lia-etappene. Der kunne vi kjørt fortere.

– Så dere var altfor forsiktige der?

Kristen Igland og kartleser Kristen Metveit på vei ut fra symbolsk start på Torvet. Det skulle bli et utfordrende løp Foto: Gro A. Berg
Viktor L. Danneborg og kartleser Carina Møller på vei opp Urdals kleiver på Skiftenes på fartsetappe SS3. De kjører Citroën DS3 RS. Farten er minst 150 km i timen.
SPH
Rune Danneborg intervjues på Torvet kvelden før løpet.
Juan Nils Ugland bremser ned og går inn i Langemyrkrysset ved publikumsområdet på Skiftenes.
Kristen Igland og kartleser Kristen Metveit hadde noen utfordringer underveis. Her bremser de ned mot Langemyrkrysset på Skiftenes.
Geir Espeland og kartleser Olav Vangsnes kjører ned av rampen etter å ha blitt presentert over høyttaleranlegget på Torvet kvelden før start.

– Ja, det var der jeg gjorde det dårligst, altså der det er mest oversiktlig. Tre-fire sekunder på hver etappe blir det noe av. Men alt i alt er jeg fornøyd, sier han.

På Lia ble det kjørt tre fartsetapper på tre runder hver gang.

Fillete støtdemper

Igland hadde noen utfordringer med veteranbilen sin.

– Den ene støtdemperen bak var helt fillete på slutten. Og vi hadde punktering på et bakhjul på SS2, på Omholt. Til alt hell var det bare 100 meter før mål. Så vi kjørte på felgen inn til mål. Jeg hadde antakelig kutta svingen rett før mål og slått i stykker dekket, sier han.

De skiftet hjulet på transportetappen, på Libru.

– Og vi hadde strømbrudd underveis. Så vi måtte sku bilen i gang på Beislands-etappen. Og på transportetappen etterpå forsvant all strøm. Den ene ledningen på batteriet var av, men vi fikk fikset det midlertidig, og kjørt inn til serviceplassen på Grooseveien.

Kjører på hjemmebane

– Hvor fort går Escorten?

– Den har turtallssperre. Det er gammel teknologi på den bilen, med motor fra 1970-tallet. Og 177 hester er egentlig lite i dag. Så vår toppfart er ca. 140.

– Har dere fordel av å kjøre på hjemmebane?

– Ja, det er klart vi har fordel av å være kjent på veiene. Så vi kjører ikke på noter. Jeg kjører bare på det jeg ser.

– Så kartleser Kristen Metveit har en lett jobb?

– Ja. Men han sier fra om spesielle ting, som sjikaner. Og så teller han rundene på Lia-etappene, sier Igland.

Grusomt skummelt

Igland sier Langemyrkrysset på Skiftenes er en grusom skummel plass.

– Vi hadde toppfart ned mot krysset, ca. 140 eller noe. Men hvis du er for sen med nedbremsingen der, så går det rett ut.

– Hvor fort tror du de raskeste kjører på fv. 404 oppover Urdals kleiver etter krysset?

– Det nærmer seg nok 200 der.

– Hvor skal du kjøre rally neste gang?

– Det blir Rally Grimstad neste år. Jeg kjører bare et løp i året, og det er lokalt. Men det var veldig moro at det var et såpass stort NM-løp. Da kommer det flere gode. Da kommer jo de som vil noe, og det blir hardere konkurranse, sier Kristen Igland.

Måtte trille i gang

Endre Espeland, med gammel Ascona B, ble nummer tre av tre i samme klasse, ca. fire minutter etter.

– Er du fornøyd med løpet?

– Ja da. Men starteren hengte seg, så vi måtte trille i gang i bakker på de tre siste etappene. Men løpet gikk helt fantastisk. Alt gikk som det skulle bortsett fra det med den starteren.

Turtallssperren slår inn på 170 km i timen, blant annet på rettstrekken før Langemyrkrysset på Skiftenes.

– Det sto et gult 50-skilt i Urdals kleiver noen hundre meter etter krysset, der undertegnede tok bilder. Skulle det stått et ettall foran?

– Det kunne det nok garantert gjort.

Morsom Beislands-etappe

Han sier noen av sjikanene var skumle.

– Vi måtte bremse ned til 30 og 40, og de var vanskelige å beregne.

– Hvordan likte du den nye Beislands-etappen?

– Det var en morsom etappe, og 50 prosent av den gikk på bånn spid. Det var en vanvittig fart der.

– Var det vanskelig i de bratte og krappe svingene ved Solborgsetet?

– Vi hadde skrevet i notene at det var skummelt der, så vi var forberedt. Men den var brå den svingen der, sier Endre Espeland.

Kartleserens hans var Kim Jarle Fjellheim.

Ugland kjørte fort

Nils Ugland med Fiesta ble nummer to av to i klasse 7 for useedede førere, men bare 7 sekunder etter Tom Lund fra KAK. Ugland ble nummer 34 totalt, 7.51 minutter bak Veiby.

16 måtte bryte

Totalt måtte 16 biler bryte løpet, av 76 startende. Tre av dem som brøt var lokale biler.

Geir Espeland brøt på siste fartsetappe, Lia, på grunn av tekniske problemer med sin Escort RS 1600.

– Vi fikk en avkjøring på andre gjennomkjøring på Omholt, på SS6, og var helt av veien. Det var dradd opp noe grus i svingen, og vi fikk en 360. Så vi to måtte ut og sku for å få bilen på veien igjen forteller han.

Det ble en liten bulk den ene forskjermen. Men det gikk hull på hydraulikkslangen til kløtsjen.

– Men dere kjørte videre, og brøt ikke før på siste etappe, på Lia. Var det surt å bryte så nærme mål?

– Ja, det var veldig kjedelig. Men det er sånn som skjer. Vi kunne gjøre lite med det. Vi tapte halvannet minutt på utforkjøringen, og var likevel bare fire sekunder fra å vinne klasse 15, historiske biler.

– Kjører dere mange løp?

– I år er det bare blitt Rally Grimstad.

Han har vanligvis sin datter Christina som kartleser, og hun var gravid.

– Det var altså ikke kona mi som var gravid, som Agderposten skrev.

Så Geir og datteren har egentlig hatt svangerskapspermisjon i år.

– Men siden det er hjemmebane måtte jeg få bilen i gang og kjøre. Olav Vangsnes fra Froland var kartleser. Vi har planer om å kjøre to rally til bare for moro skyld, i Halden og i Sokndal. Christina er nok ikke klar for 2020-sesongen. Geir Espeland er styremedlem i KNA Aust-Agder.

– Blir det nytt rally i Grimstad i 2020?

– Vi må ha noen dager for å tenke. Det er mye arbeid for oss som arrangerer. Men det spørs om ikke vi var såpass heldige med været og med arrangementet at det blir neste år også. Men det kommer an på funksjonærer og frivillige som vi må ha med for å lage rally, sier Espeland.

Forgasseren

Arve Espeland med Ascona B brøt på sjette fartsetappe på Omholt, på grunn av svikt med forgasseren.

– Det var kjedelig at vi brøt, ja, sa han til Adressa etterpå.

– Men det var et veldig gøy løp. Og det gikk fort på SS2, 3 og 4 mens bilen funka.

Han og kartleser Stian Sarajærvi kom litt fort inn på tunet til Lindstøl på Lia-etappen, og måtte bremse på stivt, og stoppet. Han var innom en markør, og stoppet i blomsterbedet bak låven til Lindstøl.

– Men vi har fremdeles hel bil, så vi er fornøyd med det, sier Arve Espeland.

Smerter i høyresvingene

Viktor Løsch Danneborg med Citroën DS3 R5 brøt etter fjerde fartsetappe. Rune Danneborg sier at Viktor var uheldig og kuttet litt mye i en sving allerede på SS1 på Lia.

– Han rammet et traktordekk med det ene forhjulet, og fikk da et slag i rattet som dro kraftig i venstrearmen. Han kjørte de neste prøvene på første loopen fram til service med sterke smerter, og kvitterte notene med «aauuu» i hver høyresving. Løpslegen sendte han til Arendal for røntgen, men heldigvis var det ikke noe brudd, bare en kraftig forstuing.

Runes rattrust

Rune Danneborg kom på en niendeplass i sammendraget. Det er han godt fornøyd med, ettersom det var mange sterke konkurrenter i rallyet, som for første gang inngikk i NM i noen klasser. I fjor ble han nummer tre totalt.

– Vi er godt fornøyd med en niendeplass totalt. I et NM-løp er nivået veldig høyt. Vårt mål før løpet var å bli blant de 10 beste, så det stemte jo ganske så bra. Henning og jeg har kjørt lite siste året, og vi har nok litt «rattrust» som skal slipes bort før alt sitter, sier Rune Danneborg til Adressa.

I Rally Grimstad går det veldig fort, med snitthastigheter på mellom 120 og 130 km/t. Så god fartstrening før løpet er viktig. Vi kjørte også en helt ny bil som vi ikke har noe erfaring med fra tidligere. Men bilen var perfekt, så her er det gode muligheter fremover, sier Danneborg.

svein@gat.no