Entusiast: Tore Johnny Sognelien (t.h.) har brukt seks år og 3.000 timer på å restaurere en Scania 143 med tilhenger så den fremstår som en bil fra Sties termotransport. Søndag kjørte han fra Tyristrand til Grimstad for å vise den frem til Øystein Stie, grunnleggeren av Sties. Foto: Martin Haugen

Her får Øystein Stie (85) se en «ny» Sties-bil: – Stort å vise den frem til ham

Øystein Stie fra Landvik bygget opp Norges største transportfirma og gjorde navnet kjent i hele Europa. Nesten 35 år etter at grunnleggeren gav seg, er interessen for Sties fortsatt levende.

Vi treffer Øystein Stie på parkeringsplassen ved Landvik kirke søndag ettermiddag. Det er lett duskregn i lufta, men mange har likevel stoppet for å ta en nærmere kikk på den store lastebilen med den karakteristiske blå, røde og hvite dekoren, som nettopp har parkert. Den er kjørt hit så Stie kan få se den.

– Det er veldig hyggelig, jeg kan jo ikke si annet, sier han, og erkjenner at han setter pris på at noen har denne interessen for firmaet han i sin tid bygget opp, selv om han på beskjedent vis sier det ikke var planen at så mange skulle komme.

Skuelystne: Det var mange som ville ta en nærmere kikk på Scaniaen med Sties-dekor da den kom på besøk til Landvik søndag. Foto: Martin Haugen

– Det var egentlig bare noen av de gamle sjåførene som skulle komme, men så gikk jungeltelegrafen, sier han og smiler.

På parkeringsplassen kommer stadig nye til for å se på bilen og slå av en lastebilprat.

Tilbake der det startet

Og stedet er ikke tilfeldig valgt. Øystein Stie viser frem et svart-hvittbilde fra 1957. På det ser vi en Scania Vabis 1956-modell parkert på nøyaktig samme sted som den langt nyere Scaniaen står nå. Bilen på bildet var Sties første, og starten på transporteventyret som skulle bli Sties termotransport. Firmaet ble grunnlagt på Landvik, før det etterhvert fikk base i Oslo.

Den helt enkle Scania Vabisen uten kjølefasiliteter, maten ble holdt kald med tørris (!), ble etterhvert avløst at toppmoderne lastebiler med muligheter for både kjøling og frysing. I første rekke Scania, men senere også Volvo.

Stie kjørte selv de første årene, før han på 60-tallet gikk over til å konsentrere seg om å lede firmaet. Det gikk svært bra. Sties ledet an innen kjøletransport i Norge, og med stadig mer langtransport ut på kontinentet.

Mimret: Øystein Stie møtte de gamle sjåførene Ole Edvard Dokkedal (t.v.) og Helge Gundersen (t.h.), og de mimret om gamle dager i Sties temotransport. Foto: Martin Haugen

– Jeg begynte da jeg var 22, så mulighetene og prøvde å følge med utviklingen. Jeg holdt på i 30 år, og da eide jeg 125 trailere og leide 125 trailere. Vi hadde altså 250 trailere rundt i Europa. Det er ganske betydelig, om jeg skal skryte litt.

Starten: Sties første bil var en Scania Vabis 1956-modell, som her er avbildet ved Landvik kirke i 1957. Foto: Martin Haugen

Flere av de fremmøtte tar i enda mer, og forteller om hvordan Sties hadde et helt spesielt godt navn ute i Europa, kjent for å ha tillit hos alle verksteder og et god forhold til tollere og grensevakter. Og faktisk er interessen for firmaet fortsatt levende, selv om Stie solgte det i 1986. I Nederland er det til og med Sties-fanklubb, og det er gitt ut en egen bok om firmaet på nederlandsk, som så er oversatt til norsk.

– Holland er et transportland, og der ble Sties noe de tok tak i, sier grunnleggeren selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Utrolig hva han har fått til

Også i Norge er interessen for firmaet levende blant lastebilentusiaster. Tore Johnny Sognelien fra Tyristrand har sågar brukt de siste seks årene på å restaurere en 1993 Scania 143 så den fremstår som en Sties-bil ned til minste detalj. Han anslår at det har tatt 3.000 timer.

– Hvorfor akkurat en Sties-bil?

– Jeg ble interessert i firmaet som guttunge. I voksen alder bestemte jeg meg for å sette i stand noe slikt. Det er viktigere enn noen gang å ta vare på norsk transporthistorie, mener han.

Garanti: Den restaurerte Sties-bilen er full av flotte detaljer, som Sties egen temperaturgaranti på siden av lastebilen. Foto: Martin Haugen

Prosjektet ble ferdig for kort tid siden. Den siste brikken var tilhengeren, som selvsagt måtte være helt korrekt. Uten hengeren har bilen deltatt på mange utstillinger og høstet priser for den grundige restaureringsjobben, men nå ville Sognelien gjerne vise den frem til Stie. Han ringte derfor til Grimstad og avtalte møtet ved Landvik kirke, og søndag satte han kursen sørover. Han erkjenner at møtet med Øystein Stie ble en spesiell opplevelse.

Entusiast: Tore Johnny Sognelien har brukt seks år og 3.000 timer på å restaurere en Scania 143 med tilhenger så den fremstår som en bil fra Sties termotransport. Søndag kjørte han fra Tyristranda til Grimstad for å vise den frem til Øystein Stie, grunnleggeren av Sties. Foto: Martin Haugen

– Det er stort. Det er en mann man ser opp til. Det er egentlig helt utrolig hva han har fått til, og det spørs vel om noen noengang kommer til å klare det samme. Det tror jeg ikke, sier Sognelien ettertenksomt.

Valgte fargene selv

Vi spør Stie hva som er bakgrunnen for den kjente fargeprofilen på bilene. Han forklarer at den første bilen til firmaet hadde Frionor-dekor, som på den tiden betydde rosa og turkis.

– Jeg hadde den i de fargene frem til 1960. Da vill jeg satse selv med egne farger.

Rødt, hvitt og blått skulle det være, men ikke hvilke som helst varianter. Etter nøye vurdering plukket han ut en spesiell Chevrolet-blåfarge kalt dawn blue, og så ble hvit- og rødfargene valgt for å passe denne. Med årenes løp ble også logoen, med Sties-navnet kraftig og dominerende, meislet ut. Det ble et såpass ikonisk uttrykk at Sties i en stor svensk undersøkelse ble trukket frem som et av de beste eksemplene på merkevarebygging.

Særegne: Mange husker nok slike biler langs veiene. Foto: Martin Haugen

Tilbake i Grimstad

Etter 30 år i bransjen hadde Stie gjort sitt, og solgte firmaet til Kosmos. Deretter gikk det videre til Nor-Cargo, og det gikk igjen videre inn i det som i dag er Bring. Stie kjøpte etterhvert en gård i Drangedal, hvor han bodde frem til han pensjonerte seg og flyttet hjem til Grimstad for noen år siden.

Og selv om Sties termotransport for lengst er en saga blott, gjorde altså navnet, logoen og bilene såpass stort inntrykk langt utover Norges grenser at minnene består.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Folksomt: Mange stoppet for å kikke på lastebilen. Foto: Martin Haugen
Ikonisk: Lastebiler med Sties-logo var og er et kjent syn i Norge og store deler av Europa. Foto: Martin Haugen
Tidsriktig: Bilen er full av detaljer fra gamle dager, som disse klassiske logoene i døra. Foto: Martin Haugen
Mimret: Øystein Stie møtte de gamle sjåførene Ole Edvard Dokkedal (t.v.) og Helge Gundersen (t.h.). Foto: Martin Haugen
Historisk: Øystein Stie fikk søndag se en nyrestaurert Scania dekorert med fargene og logoen til firmaet han selv grunnla, nemlig Sties termotransport AS. Den ble parkert på samme sted som Sties første bil står parkert på svart-hvittbildet fra 1957. Foto: Martin Haugen
Sties: Øystein Stie fikk søndag se en nyrestaurert Scania dekorert med fargene og logoen til firmaet han selv grunnla, nemlig Sties termotransport AS. Foto: Martin Haugen
Entusiast: Tore Johnny Sognelien har brukt seks år og 3.000 timer på å restaurere en Scania 143 med tilhenger så den fremstår som en bil fra Sties termotransport. Søndag kjørte han fra Tyristranda til Grimstad for å vise den frem til Øystein Stie, grunnleggeren av Sties. Foto: Martin Haugen