Knut Inge Berges Ford Capri oser av det glade 80-tallet, da man fremdeles kunne få Ford med bakhjulstrekk og vinyltak. Dette er tredje generasjon Capri, og kalles derfor Mk III (Mark III). Den ble produsert i store antall mellom 1978 og 1986, men Berges bil har spesifikasjoner som gjør den langt mer sjelden enn de fleste andre.
Knut Inge Berges Ford Capri oser av det glade 80-tallet, da man fremdeles kunne få Ford med bakhjulstrekk og vinyltak. Dette er tredje generasjon Capri, og kalles derfor Mk III (Mark III). Den ble produsert i store antall mellom 1978 og 1986, men Berges bil har spesifikasjoner som gjør den langt mer sjelden enn de fleste andre.

Fevik-mann med supersjelden Capri

På Fevik bor en entusiast som har sikret seg en meget spesiell Ford Capri. Trolig finnes det ikke maken noe sted i verden.

Ford Capri er i dag et sjeldent syn på norske veier. Folkesportsbilen fra England, som en gang konkurrerte med Opel Manta om å være det gjeveste de «vanlige» bilfabrikkene kunne levere.

Knut Inge Berge har har et helt spesielt forhold til disse bilene. Han har holdt på med Ford Capri siden 1992, og i over 20 år har han til enhver tid hatt minst én Capri. De kom i tre generasjoner, før den siste rullet av samlebåndet i 1986.

I dag har han fem stykker, men det er kun en av dem som er i tipp topp stand.

Presentert i Ford-blad

Den er til gjengjeld så spesiell at den ble viet hele seks sider i det engelske bladet Retro Ford tidligere i sommer. Da kom en fotograf fra England for å ta bilder av Berges bil og andre norske Caprier.

rent. I motorrommet er det både ryddigere og renere enn da bilen var ny. Kombinasjonen V6 og turbo sørger for rikelig med hestekrefter.
rent. I motorrommet er det både ryddigere og renere enn da bilen var ny. Kombinasjonen V6 og turbo sørger for rikelig med hestekrefter.
aston. Skinnseter, tykke tepper på gulvet og trepaneler i dashbordet skriver seg fra et samarbeid med Aston Martin.
aston. Skinnseter, tykke tepper på gulvet og trepaneler i dashbordet skriver seg fra et samarbeid med Aston Martin.
rent. I motorrommet er det både ryddigere og renere enn da bilen var ny. Kombinasjonen V6 og turbo sørger for rikelig med hestekrefter.
rent. I motorrommet er det både ryddigere og renere enn da bilen var ny. Kombinasjonen V6 og turbo sørger for rikelig med hestekrefter.
aston. Skinnseter, tykke tepper på gulvet og trepaneler i dashbordet skriver seg fra et samarbeid med Aston Martin.
aston. Skinnseter, tykke tepper på gulvet og trepaneler i dashbordet skriver seg fra et samarbeid med Aston Martin.
rent. I motorrommet er det både ryddigere og renere enn da bilen var ny. Kombinasjonen V6 og turbo sørger for rikelig med hestekrefter.
rent. I motorrommet er det både ryddigere og renere enn da bilen var ny. Kombinasjonen V6 og turbo sørger for rikelig med hestekrefter.
aston. Skinnseter, tykke tepper på gulvet og trepaneler i dashbordet skriver seg fra et samarbeid med Aston Martin.
aston. Skinnseter, tykke tepper på gulvet og trepaneler i dashbordet skriver seg fra et samarbeid med Aston Martin.

– Jeg møtte fotografen i Tønsberg, og han tok sikkert 400 bilder av den, sier Berge.

Bilen hans ble solgt ny i Norge i 1981 med modellbetegnelsen 2.8i. For de uinnvidde betyr dette at bilen hadde en 2,8 liters V6-motor med direkte innsprøytning. Den kostet hele 130.000 kroner den gang.

 Det var en kar i Rogaland som eide den, så jeg tror han må ha jobbet i oljebransjen og hatt god råd

Bilens neste eier bestemte seg imidlertid for å oppgradere bilen til å bli enda sprekere og mer luksuriøs.

– Det var en kar i Rogaland som eide den, så jeg tror han må ha jobbet i oljebransjen og hatt god råd, sier Berge og smiler.

Sendt til England

Det var nemlig langt fra noen hjemmesnekrede løsninger rogalendingen valgte. Han sendte Caprien til England, hvor motoren ble bygget om av Turbo Technics i Northampton.

– Det var mye enklere å gjøre slikt i England, for der kunne man gå til sin lokale Ford-forhandler og be om slike oppgraderinger. Så fikk man bilen igjen med Ford-garanti, forklarer Berge.

Etter ombygging med turbo hadde bilen gått fra 160 til 230 hestekrefter, men rogalendingen som eide den nøyde seg ikke med det. Mens den var i England fikk bilen også forsterkede bremser, ny girkasse, skinninteriør, vinyltak, elektriske vinduer og soltak i glass.

– Interiøret er laget i samarbeid med Aston Martin, og er egentlig det som var i en annen spesialmodell, nemlig Tickford Capri, forklarer Berge.

– Bilen hadde samme eier frem til 2006. Da var det en kamerat som kom over den. Jeg kjøpte den av ham, og pusset den opp. Den var i god stand da, men i bruksstand, sier Berge, som gikk møysommelig til verks.

Til tross for lite rust, valgte han å lakkere hele bilen, og han gjorde motorrommet penere og ryddigere enn det noen gang hadde vært.