Mandag skrev Adressa om bildet av Vegard Stanas Tesla med en stor snøhaug på taket, og om hvordan dette bildet på kort tid har blit spredt på nettet og har nådd mennesker i land verden over.

Nå har en annen grimstadmann opplevd noe liknende, og også denne gang dreier det seg om kombinasjonen bil og mye snø.

Roy Werner Folgerø havnet i nylig en situasjon mange kan kjenne seg igjen i, nemlig at bilen hans ble fullstendig begravd under et lite fjell av snø.

Artig: Roy Werner Folgerø har aldri lagt video på Facebook reels før han nylig la ut en videosnutt av sin egen nedsnødde bil som ble dratt ut av snøen med traktor. Han synes det er artig at videoen har blitt spredt til folk verden over. Foto: privat

Traktorhjelp

Som om ikke det var nok, var batteriet flatt etter flere dager med sprengkulde. Løsningen for å frigjøre bilen fra snøfonna var å kontakte en kamerat med traktor. Da bilen, en Citroën, skulle dras frem på parkeringsplassen i Prestegårdsskogen, tok Folgerø opp mobilen og filmet en snutt. Han hadde i utgangspunktet ikke tenkt å dele videoen offentlig.

– Først sendte jeg bare videoen på Messenger i en arbeidsgruppe på jobben. Så kom det forslag fra Facebook om å dele som «reels», så da gjorde jeg det, forteller han.

Facebook reels er en videodelingsside integrert i nettstedet Facebook, som sprer folks videoer til de mange millionene av brukere verden over. Etter delingen lørdag kveld fikk videoen stadig flere visninger, og mandag ettermiddag tok det virkelig av.

Viral spredning

– Jeg har fulgt med på seertallene, for jeg er litt interessert i disse algoritmene Facebook bruker.

Videoen bikket 300.000 visninger mandag kveld, og tirsdag ettermiddag har tallet passert 500.000.

I tillegg til visningene er det også 4.700 personer som har trykket «liker» på videoen. Av disse likerklikkene kan Folgerø se at videoen har nådd folk i land over hele verden. Han synes det er artig at hans aller første video delt på denne måten har slått såpass bra an.

– Jeg er ikke noen storbruker, og har lagt ut bare den. Snart har jeg flere følgere enn venner på Facebook. Det er fiffig å følge med, og det er jo litt morsomt.