82 jenter og sju gutter har terpet detaljer hver dag siden august for å innta Grimstad Kulturhus med ballettklassikeren Tornerose noen timer før fakkeltog og julegateåpning.

Gode

– Når danserne sier at de har hatt en lang dag i tåspiss-skoa, forteller jeg dem at jeg danset åtte-ti timer hver dag da jeg var på deres alder, først en hel dag på en Performance of Arts, «Fame»-skole i Johannesburg, deretter bar det av gårde til min private ballettlærers ballettstudio, forteller innehaver av Vanessas Ballettstudio Vanessa Grandal og føyer til:

– At mine dansere nå mestrer å danse koreografi like vanskelig som Tornerose-produksjoner jeg selv danset som profesjonell ballettdanser, forteller mye om hvor gode de er blitt på kort tid. «Practice makes perfect», forteller jeg dem hver dag, sier ballettlæreren.

Fra nabobyene

Catilina.(F.v.) Jannicke Bergan Stahl, Jon Alexander Salvesen og Julie Bergan Stahl er tre av Vanessa Grandals (t.h.) dansere.

Vanessas Ballettstudio har dansere av begge kjønn fra 2-3-årsalderen og helt opp til 18-årsalder. Flere av de mellomste og eldste har lært klassisk ballett hos Vanessa i mange år, og den flotte utviklingen til danserne gjør at ballett-talenter i Grimstads nabobyer har begynt å sperre øynene opp for Vanessas Ballettstudio i Grimstad.

– Vi har nå svært talentfulle 17-årige jenter fra både Arendal og Risør i gruppen vår. Vi er i ferd med å bli en sammensveiset gruppe som virkelig brenner etter å komme langt med dansingen, sier Vanessa.

To rollelister

Publikummere som tar veien til Catilina lørdag og søndag, får ikke bare oppleve ballettdansere, Vanessa har også invitert inn fem unge mannlige elever fra videregående skoler i fylket for å gi historien en ekstra dimensjon.

– Tornerose-historien trenger mannlige prinser og en konge, og guttene våre bidrar på en eminent måte, skryter Vanessa. For å gi de eldste jentene større utbytte av måneder med trening og terping på detaljer, så har hun gitt mange av dem mulighet til å danse to roller.

– I år kommer de ikke til å gjøre den samme rollen på lørdag som på søndag. Slik oppnår de maksimal uttelling for timene de legger ned av arbeid på høsten, og så varer kicket eller opplevelsen av å danse på scenen lenger, avslutter Vanessa.