– Dette føyer seg inn i rekken av en eksplosiv økning som vi har sett lenge. 32 saker er mye mer enn i fjor. Men dette er bare toppen av isfjellet. For det er nok mange som er utsatt og sitter på skamfølelsen og ikke melder det inn. Så det er en del mørketall her, sier banksjef Jan Gordon Tobiassen i Sparebank 1 SR-bank.

Både eldre og unge er i målgruppen for svindel.

– Unge fordi de har for lite forståelse av hva som treffer dem, og eldre fordi de responderer ut i fra en god tanke om at alt skal være på plass, sier Tobiassen.

Kunstig intelligens

På landsbasis var det i første kvartal varslet om 3921 saker, hvor kundene varsler om mistenkelig adferd, svindelsaker. Tilsvarende tall i fjor var 2525.

– Årets første kvartal pleier normalt å ha lave tall sammenlignet med årets siste kvartal. Nå ser vi svært høye tall hele året, sier fagleder Marit Sola.

Banken har allerede mange saker som de mistenker er bruk av kunstig intelligens (AI).

– Det er grunn til å frykte at bruken av AI vil øke kraftig framover. Svindlernes metoder er i stadig utvikling, og de følger med på alle trender og hvilke grep vi og andre banker og aktører tar. Dessverre er det grunn til å tro at de hele tiden ligger et hestehode foran, sier Sola.

Hver time: - På landsbasis går det knapt en time uten at noen av kundene våre blir forsøkt svindlet, sier fagleder Marit Sola i SpareBank 1 SR-Bank. Foto: Mari Løvås

Hun frykter man vil se en klar økning av AI-svindel framover.

– Vi jobber selvfølgelig kontinuerlig med å forebygge dette. Vi ser mange eksempler på hvor godt AI funker på stemmeforvrengning. Dette er åpenbart en metode svindlerne vil benytte seg av, sier hun.

Høyeste noensinne

Og svindelfaren mener de er kommet for å bli.

– Det første kvartalet i år er det høyeste kvartalstallet som noensinne er målt. Sånn er utviklingen nærmest måned for måned nå. Vi hadde altså 32 svindelsaker registrert bare her på kontoret i Grimstad. Det er definitivt en annen situasjon enn vi hadde bare for noen år siden, sier Tobiassen.

– På landsbasis går det knapt en time uten at noen av kundene våre blir forsøkt svindlet. Det er alarmerende og som stiller uvanlig store krav til oss som bank, til kundene våre og til forbrukere generelt, sier Sola.

Selv om de merker at kundene er blitt flinke til å varsle både banken og politiet, vet de at det dessverre også fortsatt er store mørketall.

– Det er en økt skepsis blant kundene, og det oppfordrer vi alle til å være, å sjekke avsender av mail. Banken ber deg aldri bekrefte noe på verken mail eller sms, sier Tobiassen.

Svindel: Mange forsøk skjer nå via SMS og telefonoppringninger. Foto: Emilie Holtet Emilie Holtet / NTB

Vil «hjelpe»

Svindelen i årets første kvartal var preget av falske SMS-er, telefon-oppringinger fra falsk bank, politi/Økokrim/Interpol. Svindlerne sier gjerne at det er tatt opp lån i kundens navn – og tilbyr å hjelpe kunden å «sikre» deres midler ved å overføre pengene til en annen konto.

– Jeg vil minne om at verken politi eller bank vil etterspør BankID og passord eller kortinformasjon, og hvis banken har mistanke om at våre kunder er utsatt for svindel så blir kundeforholdet stengt ned . Vi vil aldri verken flytte, eller be kunden flytte pengene, sier Sola.

Forklaringen på de økte tallene er teknologi og at det er lettere enn tidlig. Det er folk som vil tjene penger.

– Det blir litt som med et gammeldags bankran. Bare at ranerne nå slipper å stresse så mye. Tenk hvor mye lettere det er å sitte foran en PC, sende ut melding og håpe at noen biter på, sier Sola.

– Norge er dessverre som en honning-krukke for tyver og svindlere. Her har folk god økonomi og masse tillit til hverandre. Hvis noen sier de er fra politiet, eller fra banken, så tror folk på det i Norge. Så når vi snakker om tilliten som noe av det fineste med det norske samfunnet, er svindel-faren en av nedsidene, sier Tobiassen.

Gode råd

Banksjefen har noen gode råd:

– Stopp – tenk sjekk og vurder: er tilbudet for godt til å være sant, så er det gjerne ikke det. Og ikke svar for raskt på meldinger via SMS, e-post eller oppringinger.

– Banken eller Politi eller andre troverdige aktører vil aldri be om BankID og passord. Det må aldri oppgis til andre.

– Be om navnet på den som ringer og ta deretter kontakt med banken/politiet på offentlig telefonnummer

– Husk at det «alltid» er svindel når ukjente folk tar kontakt for å markedsføre lønnsomme investeringer.

– Lån aldri ut kontoen din til andre.

– Får du inn penger på din konto som du ikke kjenner til – kontakt banken umiddelbart. Ikke ta imot instrukser fra andre enn banken ved evt tilbakeføring

– Husk at hvis det ser ut til å være for godt til å være sant, så er det trolig det.