Nylig raste det fra en fjellskjæring langs E18 ved Lillesand. I etterkant kom beskjeden fra veiselskapet om at man ikke kan garantere at slike fjellskjæringer er trygge. Det mener NAF er uholdbart, og krever nå svar fra samferdselsministeren.

Dette skriver NAF i en pressemelding som er sendt ut onsdag morgen. Organisasjonen peker på at rassikring av norske veier har lenge vært nedprioritert. De hever etterslepet på rassikring er på mer enn 70 milliarder kroner.

Pressesjef: Ingunn Handagard i NAF. Foto: NAF

Krever svar

– De siste månedene har det gått flere ras som har satt riks- og fylkesveier ute av spill, inkludert på E6, E39 og igjen på E18. Mange steder i landet er faren for skred og ras en betydelig kilde til folks utrygghet på hverdagsreisen. Når vi i tillegg får vite at selv ikke forholdsvis nye veier er trygge for ras, så er situasjonen uholdbar og i praksis en fallitterklæring for trafikksikkerheten, skriver Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Hun mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård nå bør bekrefte eller avkrefte om norske veier er trygge å kjøre på. Trond Heia, daglig leder i Agder OPS Veiselskap, som har ansvaret for E18-strekket, sa etter raset at man aldri har noen garanti for at ras ikke vil gå på veiene.

– Vi har fjellskjæringer over hele landet. Folk må kunne stole på at de kommer vel fram. Det gjelder både de høyt trafikkerte riksveiene og det gjelder fylkesveiene der folk ferdes til daglig, sier Handagard.

Store: Det er snakk om solid størrelse på steinblokkene som raste ut på E18 ved Lillesand mandag. Foto: Politiet

Høyere kostnad

Pressesjefen i NAF peker på at rassikring over tid har vært nedprioritert. Den siste tilgjengelige kartleggingen ble gjort i 2019 og viste altså at det var 70 milliarder i etterslep på rassikring langs veiene.

– Den regningen vokser seg større dag for dag, i takt med klimaendringene. Det er fordi mer vann og mer vind øker rasfaren og dermed utryggheten, mener Handegard.

Fredag 31. mars legger transportetatene fram sitt forslag til prioriteringer i neste Nasjonal Transportplan (NTP). Denne våren kommer det også en oppdatert kartlegging av rasutsatte veiområder. Handagard forventer at kostnadsestimatene fra 2019 har blitt enda høyere enn før.

Trond Heia i Agder OPS Veiselskap ønsker ikke å kommentere pressemeldingen fra NAF, og mener veimyndighetene er rette adressat.