– Strømsalgselskaper tjener gode penger på høye og ulovlige gebyrer. Kunder som har betalt for mye bør selvfølgelig få disse pengene tilbake, sa forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i en pressemelding i fjor høst.

En oversikt fra sammenligningstjenesten strømpris.no viser at strømsalgselskaper tar opptil 74 kroner for å sende ut regning i posten. Samtidig sier ny finansavtalelov klart at gebyret ikke kan være høyere enn utgiftene selskapet har ved faktureringen.

Flere har tatt grep etter den gang og nå har Fjordkraft sendt ut informasjon til sine kunder om at de setter ned fakturagebyret fra 49 kroner til 8,04 kroner i Fjordkraft mobil og ned til 8,32 på Fjordkraft strøm. Det trer i kraft 1. mars.

Nå dumper Fjordkraft prisene på fakturagebyr. Foto: Skjermdump

Faktiske kostnader

– Har dere fått mange klager fra kunder som synes at gebyret har vært høyt?

– Nei, svarer Frode Fjellstad, kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft.

– Dere kutter gebyret fra 49 kroner til 8,04 kroner. Hvordan landet dere på akkurat den summen?

– Det er en beregning av faktiske kostnader for papirfaktura, sier Fjellstad.

Han vil ikke si noe om hvor mange papirfakturaer de sender ut i året.

– Vårt morselskap Elmera Group er børsnotert, og vi gir dessverre ikke ut tall som ikke er del av den finansielle rapporteringen.

Fjellstad oppfordrer alle kunder som har anledning til å velge digitale løsninger til å gjøre det.

– Tjener gode penger

En oversikt fra sammenligningstjenesten strømpris.no viser at strømsalgselskaper tar opptil 74 kroner for å sende ut regning i posten. Samtidig sier ny finansavtalelov klart at gebyret ikke kan være høyere enn utgiftene selskapet har ved faktureringen.

En undersøkelse fra Norges Bank viser at gjennomsnittskostnaden for å utstede en papirfaktura i 2020 var rundt seks kroner. Strømsalgselskaper, som Motkraft og Klarkraft, har tidligere uttalt at deres kostander ligger på fem-seks kroner per utstedte faktura.

– Fakturering skal ikke være en melkeku for selskapene. Dette straffer da også spesielt eldre og sårbare grupper som opplever at det er vanskelig å ta i bruk digitale tjenester, uttalte Blyverket i Forbrukerrådet.

I midten av desember sendte Forbrukertilsynet varsel til Telenor, Telia og Convene  om at de vil vedta å forby selskapene å ta ulovlig høye gebyrer når de sender ut papirfaktura til forbrukere.

Etter klager fra kunder og trussel om millionbøter senket Telia gebyret fra 79 til 6,47 kroner fra 1.februar.