– Det kan virke som om det går litt rundt for folk når de skal inn i en rundkjøring, både når det gjelder tegngiving og plassering, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen, i en pressemelding.

Størst er usikkerheten knyttet til tegngiving når man skal inn og ut av rundkjøringen. Ifølge tall hentet inn av Norstat for NAF gjør over 30 prosent feil når de skal gi tegn i en rundkjøring

Gi tegn for å hindre sammenstøt

– Feil bruk av blinklys, eller å ikke bruke blinklys i det hele tatt, fører til tregere trafikkavvikling. Og det kan føre til misforståelser og ulykker, sier NAF-rådgiveren.

Han anbefaler noen enkle huskeregler når du kommer inn mot en rundkjøring. Den første er å sette på blinklyset i god tid før rundkjøringen.

– Gir du tegn tidlig letter du trafikken og sørger for bedre flyt. Om du ikke gir tegn skaper du usikkerhet hos andre trafikanter som er på vei inn i rundkjøringen. Det fører i mange tilfeller til at trafikken stopper opp, påpeker Svendsen.

Blink både inn og ut av rundkjøringen

Den andre huskeregelen er å tenke på rundkjøringen som et vanlig kryss.

– En rundkjøring er egentlig ikke noe annet enn et vanlig kryss. Om du skal til venstre så blinker du til venstre, og skal du til høyre blinker du til høyre. Den eneste forskjellen på en rundkjøring og andre kryss er at du også skal gi tegn ut av rundkjøringen. Verre er det ikke, mener NAF-rådgiveren.

Det gjelder også plassering. Om du skal til venstre bør du ligge til venstre på vei inn i rundkjøringen og holde venstre side gjennom rundkjøringen. Skal du til høyre så ligger du til høyre på vei inn.

– På ett område skiller rundkjøringer seg likevel fra et ordinært kryss, og det er om du skal rett frem i en rundkjøring som ikke har noen avkjøring til venstre. Da skal du legge deg til venstre på vei inn i rundkjøringen og holde venstre felt gjennom rundkjøringen. På den måten gir du plass til de som skal til høyre i rundkjøringen, forklarer Jan Harry Svendsen.