Anna af Sand: En av Europas eldste trebåter besøkte Grimstad lørdag. Her ser vi mannskapet om bord. F.v. Skipper Per-Allan Røsand, Harald V. Rygg, Arnfinn Nergaard, Rolf Sevheim, Thomas Aak, Sverre Naustvik og Kjell Jacobsen. Foto: Anna Torp Kvasjord

Et av Europas eldste seilende trefartøyer med mannskap gjestet Grimstad

Grimstad fikk storfint besøk lørdag, da trebåten med det flotte navnet Anna af Sand gjestet Grimstad.

Båten er en av Europas eldste flytende trefartøyer, og ble bygget i Hardanger i 1854. Båten eies nå av Stavanger maritime museum.

– Denne skuta har gått opp og ned kysten, og vært en frakteskute som har fraktet sild, tømmer, folk, ved og litt av hvert, forteller skipper på skuta, Per-Allan Røsand.

Treningstur

Adressa treffer han og resten av mannskapet, som nå er på en liten treningstur til Sørlandet. De skulle egentlig vært en tur til Göteborg, men det dårlige været over Skagerak førte dem heller til Grimstad.

De sju karene forteller mer enn gjerne om den fine båten de reiser i.

– Skuta er bygd i Hardanger i 1854, da hadde den navnet Haabet. I 1889 kom den til Ryfylke, da en kar kjøpte båten. Han hadde en kone som het Anna, og derfor ble det navnet på skuta etter hvert. Da det finansielle ble litt tøft, solgte han båten til familien Eide på Sand, og derfor heter båten Anna af Sand, forteller skipper Per-Allan Røsand.

Skipper Per-Allan Røsand viser fram hvordan man styrer skuta. Foto: Anna Torp Kvasjord

De eide båten fram til 1960-årene, og i denne perioden ble båten ombygget flere ganger, og fikk også satt i motor. På slutten av 60-tallet oppdaget skipsreder Torolf Smedvig båten, som hadde havarert ved Kvitsøy, og han kjøpte den på en auksjon. Han fikk restaurert båten til sitt opprinnelige utseende, og han ga den etter hvert til Stavanger maritime museum, som nå eier båten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– I gavebrevet sto det at båten skal brukes til nytte for næringslivet, kommunen, befolkningen, og at den skal drives av sjødyktige menn, og det er der vi kommer inn, sier skipperen.

I museumsfart til 17 land

I dag er det altså Stavanger maritime museum som eier båten, men den driftes av 25 entusiaster som tar godt vare på skuta.

– Vi legger ned mellom 2.000 og 2.500 dugnadstimer i året på denne skuta, men vi liker det. Næringslivet i Stavanger sponser båten, og vi tar med næringslivet og deres gjester ut på turer i båten. Båten brukes for å representere kommunen og fylket. Helgens tur er en treningstur, og selv om vi egentlig skulle til Göteborg, men ble hindret av uværet, så er det veldig hyggelig å komme hit til Grimstad, sier skipperen. Båten har de siste årene vært innom hele 17 Europeiske land, men skipperen påpeker at det har gått i museumsfart med dem på turene de har hatt.

I Grimstad hadde de opplegg både sammen med Kystlaget Terje Vigen, Sjømannsforeningen og Solrik. De skulle også innom både Skjeviga, Sjøfartsmuseet og de skulle se på Bergshavens samlinger.

Anna af Sand med mannskap setter kursen mot Stavanger igjen søndag morgen, så vil du ta en titt på skuta må du skynde deg.

Anna af Sand er en av verdens eldste jakter som fortsatt er i bruk.