Vant gjev pris: UiA vant mandag en gjev pris etter at de i vår gikk viralt med videoen «Sorry, not sorry». Da kunne fra venstre Thomas Eikeland Fiskå, Andreas van der Eynden, Øivind Dagsvik Eskedal, Maria van Schoor, Susanne Hulda Tollerød, rektor Sunniva Whittaker, Terese Birkeland og Morten Tjosås Torjussen slippe jubelen løs. Foto: UiA

Vinner priser i tv-konkurranse

UiA gikk helt til topps og vant tre priser, gull og sølv, i internasjonal TV-konkurranse i Cannes.

Det var i vår at Universitetet i Agder (UiA) bestemte seg for å gjøre noe da Norge ble et tema under den store Super Bowl-finalen i USA. Da fikk nemlig den amerikanske humoristen Will Ferrell mye oppmerksomhet da han i tre videoer langet ut mot Norge og ga uttrykk for et «hat» mot Norge. Han var nemlig indignert og sur på Norge fordi vi har kjøpt og kjører rundt i mange flere elbiler enn det amerikanerne gjør. I tre forskjellige videoer fyrte Ferrell så løs mot Norge.

Laget video

UiA bestemte seg altså for at de ville svare på denne kritikken av Norge, og laget videoen «Sorry, not sorry». Den gikk viralt, og fikk mye oppmerksomhet blant annet i USA. Som følge av dette ble den i løpet av kort tid sett av 200.000.

Les også
Video: UiA-rektoren svarer på Norge-angrep
Dette er Cannes Corporate Media & TV Awards

– Cannes Corporate Media & TV Awards er en årlig prisfestival for filmer, nettmediaproduksjoner og dokumentarer produsert av eller for virksomheter. Utdelingen foregår i et av verdens viktigste filmsentre, nemlig Cannes i Frankrike.

– Konkurransen ble etablert i 2010 av Filmservice International, og er i dag en av de største prisutdelingene i denne kategorien. I juryene sitter blant andre Oscar- og Emmy-vinnere. I 2021-juryen er den Emmy-vinnende dokumentarskaperen Xuan Vu og Oscar-vinneren Zbigniew Żmudzki (produsent) eksempler på dette.

– Utmerkelsene er inndelt i fire kategorier. Gull- og sølvdelfiner kan gis i alle kategorier. Sort delfin deles ut i produksjonskategoriene. Beste produksjonsselskap på festivalen tildeles blå delfin, mens den beste filmen på tvers av alle kategorier tildeles den hvite delfinen, også kjent som festivalens Grand Prix.

– Vanligvis holdes prisutdelingen i Cannes med gallamiddag og dresskode og UiAs representanter ville ellers vært invitert dit, men utdelingen har ikke vært mulig å gjennomføre i 2021 på grunn av pandemien.

– Vinnere i 2020 inkluderte produksjoner for merkevarer som MAN Truck & Bus, Tetra Pak, Getty Images, svenske TV4, Goodyear, Happn, PwC, Shell og Fujifilm.

Kilde: UiA

Etter at denne videoen ble lansert, fikk universitetet en direkte invitasjon til å melde den på som bidrag i den internasjonale festivalen Cannes Corporate Media & TV Awards. Videoen ble deretter meldt på i tre kategorier.

– Det er nå klart at UiA har fått priser i alle tre kategoriene vi var påmeldt, to gull i kategoriene Virals og Social Media & Short Videos og sølv i kategorien Corporate Videos, skriver kommunikasjonsdirektør Øivind Dagsvik Eskedal ved UiA i en pressemelding tirsdag.

Gjevt selskap

Det viser seg at Norges sørligste universitet med dette blander seg inn i et meget fint og gjevt selskap. Andre merkevarer blant de 888 påmeldte bidragene som har vunnet priser i 2021 er nemlig Audi, Bugatti, Al Jazeera, Michelin, Seiko, Unilever, Pokémon og Europaparlamentet.

– I motsetning til så godt som alle andre vinnere i utdelingen, er UiAs bidrag produsert kun med interne krefter, skriver Dagsvik Eskedal videre.

I juryene sitter blant andre tidligere Oscar- og Emmy-vinnere. Prisene deles vanligvis ut blant smokinger og stettglass under festivalen i Cannes, men på grunn av pandemien kommer utmerkelsene denne gangen postveien til Sørlandet i stedet.