Digitalt. Journalist Camilla Hovstø og salgsleder Vegard Stana arbeider for å levere godt innhold og annonser både digitalt og i Adressas papirutgave. Tirsdag 21. oktober lanseres Adressas digitale løsning. Da vil alle abonnenter få tilgang til en ny eAvis, mens nettavisen vil inneholde stoff kun forbeholdt abonnenter.
Digitalt. Journalist Camilla Hovstø og salgsleder Vegard Stana arbeider for å levere godt innhold og annonser både digitalt og i Adressas papirutgave. Tirsdag 21. oktober lanseres Adressas digitale løsning. Da vil alle abonnenter få tilgang til en ny eAvis, mens nettavisen vil inneholde stoff kun forbeholdt abonnenter.

1.196 personer har registrert seg

Tirsdag lanseres Adressas nye digitale abonnementsmodell. Med over tusen digitale brukere registrert hittil er de ansatte i Adressa fornøyd med den første responsen fra leserne.

Etter at Adressa skrev om den nye digitale satsingen, som gir abonnentene mulighet til å lese hele avisen på mobil, lesebrett og PC, er det mange lesere som har opprettet digital bruker.

Tall fra kundesenteret viser at totalt 1.196 personer har registrert seg som digitale abonnenter.

– Cirka 900 personer var registrert før Adressa begynte å informere om den nye modellen. Disse hadde enten registrert seg som brukere på Agderposten i forkant, eller har brukt selvbetjeningsløsningen Min side på www.gat.no, sier Brune, leder for privatmarkedet.

Ved å være registrert som abonnent digitalt, får leserne tilgang til Adressas nettavis og eAvis, i tillegg til den nye applikasjonen som er tilgjengelig for smarttelefoner og lesebrett.

– Nå har alle Adressa i lomma etter lanseringen av den nye appen. De abonnentene jeg har snakket med sier de er glade for at de får mer, uten å betale mer, sier salgsleder Vegard Stana.

Tilbudene lanseres tirsdag 21. oktober. Adressas papiravis fortsetter som før, med utgivelser tirsdag, torsdag og lørdag.

Økt tilgjengelighet

Stana mener de nye digitale tilbudene er viktige både for avisens lesere og annonsører.

– Adressa er en av landets eldste aviser og er en viktig tradisjonsbærer og informasjonskilde i Grimstad. Dette vil vi fortsette med, men nå mer tilgjengelig digitalt.

Den nye digitale løsningen bidrar også til at abonnenter får raskere tilgang til lesestoffet.

– Våre abonnenter som bor utenbys trenger ikke lenger vente flere dager før avisen kommer i posten. De kan lese den som eAvis, sier Stana.

Nye muligheter

Camilla Hovstø, nettansvarlig i Adressa, sier den digitale løsningen stiller nye krav til journalistene.

– Det krever at vi publiserer hyppigere, holder oss oppdatert på uforutsette hendelser i nærmiljøet og fokuserer enda mer på å bruke video.

Hovstø har siden januar 2013 arbeidet for økt aktivitet på Adressas nettavis.

– Nettet gir oss mulighet til å spre nyheter raskt, med flere bilder og på andre måter enn papiravisen, slik at leserne kan holde seg oppdatert på hva som skjer i Grimstad. Leserne kan også selv være aktive ved å bruke kommentarfeltet under sakene på nett, skrive på vår Facebook-side og sende inn bilder.

Hun understreker at redaksjonen vil fortsette med å arbeide for en innholdsrik papiravis.

– Det er viktig å nevne at våre lesere fortsatt vil få muligheten til kun lese papiravisa. Den nye digitale løsningen vil være et supplement til det tilbudet som allerede eksisterer, sier hun.

Sosiale medier

I forbindelse med den nye digitale satsingen har Adressas aktivitet på sosiale medier også økt.

Journalist Gro Austenå Berg er ansvarlig for Adressas Facebook-side, og sier hun har merket økt pågang på siden i løpet av de siste månedene.

– Denne uken rundet vi 4000 «likes» på siden. Vi merker også at folk bruker siden mer nå, og det er gøy.

Berg sier Facebook-siden gir leserne muligheten til å holde seg oppdatert på saker som blir publisert på nett.

– Vi når enda flere med våre nettsaker nå. Samtidig bruker vi også siden til blant annet å dele bilder fra nærmiljøet, noe som har vært etterspurt av dem som ikke bor i Grimstad, men har en tilknytning til byen.