Styrer markedet: Røinås opplyser at Ferda styrer marked fra Grimstad og innkjøp fra Mysen. I Oslo sitter konsernsjef og regnskap. Foto: Stein Larsen

Nei, det ble ingen boom i bobilsalget

Det er skapt et inntrykk av at alle skulle ha bobil da statsministeren oppfordret til norgesferie i sommer. Det må nyanseres litt, for 2020 blir andre året på rad med nedgang i bobilsalget for bransjen.

Men samtidig er det kommet mange nye kunder i år, som har kjøpt brukt, og det gir et godt grunnlag for vekst.

– 2020 er annerledesåret, sier markedsdirektør Kåre Johan Røinås i Ferda.

Grimstad-avdelingen i Ferda er fremdeles lokomotivet i kjeden. De har totalt ti butikker over nesten hele Norge. Nummer 11 er på vei.

– Vi har et mål om å dekke hele Norge geografisk. Derfor etablerer vi butikk nummer 11 til våren. I Mo i Rana. Der er det et attraktivt marked og et område vi ikke er til stede i dag, smiler han.

Men tilbake til 2020, annerledesåret.

– Ja, det er blitt et år som gikk i sykluser, forteller han.

Grøm: Ferda holder til her i Grøm næringspark. Selv om koronaen førte til at flere valgte norgesferie, har ikke bransjen opplevd noen boom i bobilsalget. Snarere tvert om. Foto: Stein Larsen
Bobilgiganten Ferda

Sørlandets Caravansenter AS ble etablert i 1984, og i 2016 ble navnet endret til Ferda.

Ferda Norge AS omsatte i 2019 for 102 millioner kroner

Driftsresultat et var på 4,262 millioner.

Totalt har konsernet 195 ansatte.

Hovedsetet og opprinnelsen er i Grimstad.

Hovedkontor: Ferda har hovedkontor i Grimstad, men butikker over hele Norge. - Men Grimstad er fortsatt lokomotivet, sier markedssjef Kåre Johan Røinås. Foto: Pressefoto

God start

Røinås sier det startet veldig bra i årets første to måneder.

– Januar og februar er riktignok små måneder i denne bransjen. Men så kom en bråstopp da koronaen skylte inn over landet. Deretter var det naturlig nok stille i mars og april, så åpnet det seg litt igjen. Mai og juni ble veldig bra, mens juli og august ble måneder på det jevne. September ble også ok. Så du kan si det har gått i sykluser, sier han.

– Men skulle ikke alle ha bobil?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Nei. Alle skulle ikke det. Vi opplever ikke en bobil-bboom slik mediene i noen tilfeller har gitt inntrykk avr. Alt i alt, så ender vi opp tålig bra, og har troen på at norgesferie vil fortsatt rekruttere nye kunder til vår bransje. Vi har fått veldig mange nye kunder. Men de som allerede hadde bobil, har i større grad sittet på gjerdet istedenfor å bytte dem ut, slik mange gjør. Og på toppen var valutaen veldig ugunstig, noe som gjorde bobilene dyrere også. Det har vi merket, sier han oppriktig.

Tror på oppgang: I Ferda tror de på en oppgang i salget i 2021. - Det er kommet mange nye kunder, og mange har i år leid seg biler, sier Røinås. Foto: Stein Larsen

Nedgang

Dermed går bransjen på sitt andre år med nedgang. For første gang i bobilhistorien.

– Det er første gang det er en nedgang i antallet nyregistrerte bobiler to år på rad. Men vi tror på oppgang igjen i 2021. Det er kommet mange nye kunder, og mange har i år leid seg biler. Det vil gi en effekt. Men noen boom har det altså ikke vært, sier Røinås.

Han sier de har tilpasset bemanningen etter situasjonen.

– Vi kan aldri få nok folk om sommeren, men det er stillere nå. Det må vi tilpasse oss. Samtidig er vi avhengig av kontinuitet og flinke mennesker for å lykkes når slaget om kundene står.

– Startet i 1984

Bobileventyret med utgangspunkt Grimstad startet i 1984. Med navnet Sørlandets Caravansenter. Et navn som skulle bli nærmest ikonisk. Men i 2017 forsvant navnet som fortsatt «henger ved» i lokalene i Grøm Næringspark.

– Det startet her i Grimstad. Så ble en butikk til tre butikker da vi etablerte oss på Jessheim og i Ålgård. I 2016 ble så selskapet solgt til Adolfsengruppen og da endret vi navnet til Ferda. Det var vanskelig å hete Sørlandets Caravansenter i Nord-Norge, smiler Røinås.

Nå driver de en kjede på snart 11 butikker og har også planer om ytterligere utvidelser.

– Våre kunder er naturlig nok på reise når de bruker bobilen eller campingvogna. Fordelen ved å være landsdekkende er at de skal få samme hjelp uavhengig hvor de måtte møte problemer på veien, sier han.

– Vi er en liten ledelse på fire personer, og konsernsjef og regnskap sitter i Oslo. Vi styrer marked fra Grimstad og innkjøp fra Mysen. Men Grimstad er fortsatt lokomotivet i virksomheten, garanterer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.