Gardermoen: Jon Kristian Randgaard er sikkerhetssjef hos Norse. På Gardermoen før avreise til Orlando fulgte han en rekke prosesser. Foto: Janicke Yttervik

– Sikkerhet og trygghet er jo i vår alles interesse, og det vil alltid veie tyngst for de tiltakene som settes inn, sier Jon Kristian Randgaard. Han er sikkerhetssjef hos Norse, flyselskapet som holder til i kontorer over glassheisen på Fløyheia i Arendal.

Til Florida: Norse flyr til flere destinasjoner i USA, blant andre Fort Lauderdale. Foto: Janicke Yttervik

I flybransjen deles gjerne sikkerhetsarbeidet inn i områdene Safety og Security. Man finner elementer av begge områder i de fleste deler av Norse` virksomhet. Security hendelser utgjør gjerne det som beskrives som direkte bevisste handlinger, og det er innsatsen i dette feltet Randgaard har et ansvar for å lede.

For å kunne operere som et kommersielt flyselskap, og drive transport av både passasjerer og frakt, må selskapet tilfredsstille de krav og forventninger som foreligger fra ulike myndigheter. Dette er et detaljert regelverk som håndheves i all hovedsak av Luftfartstilsynet. I tillegg vil de destinasjoner og luftrom som berøres kunne utløse ytterligere føringer.

For Norse sin del så betyr dette også et utstrakt samarbeid med amerikanske myndigheter, ettersom alle eksisterende ruter knytter europeiske byer til destinasjoner i USA.

Den innsatsen som legges ned gjennom hele bransjen for å trygge reisende, er omfattende og dynamisk. Tiltak kommer og går, særlig når ny teknologi utvikles, så erstatter den tidvis de mer tradisjonelle kontrollfunksjonene. Ofte er det dessverre de alvorlige hendelsene som utløser nye tiltak, men det er nødvendig.

Endret seg etter 11. september

– Mye har endret seg med sikkerheten i luftfart, for eksempel etter 9/11, sier Randgaard, og viser til at etter det som skjedde 11. september 2001 så ble TSA, Transportation Security Administration, opprettet som en underavdeling til Sikkerhetsdepartementet (Department of Homeland Security).

– TSA har en rekke føringer, og håndhever premissene for utenlandske fly som skal fly til og over USA, sier han.

Sikkerhetssjefen har jobbet 20 år i politiet, med erfaring fra både etterforskning, forebyggende- og ordenstjeneste, utdanningsopptak, utenlandstjeneste og etterretningsledelse. Han har både grunn- og videreutdanning fra Politihøgskolen, i tillegg til utdanning innen konflikthåndtering og mekling, samt administrasjon og ledelse fra andre institusjoner. Han har også bidratt på sikkerhetssiden i frivillig humanitært arbeid.

– Så kom jeg til et punkt hvor jeg hadde behov for å gjøre noe helt nytt. Politietaten er en veldig givende arbeidsplass, og med eksepsjonelt godt kollegialt miljø, men skulle jeg våge meg ut på noe nytt så var tiden inne. Tilfeldigheter gjorde at denne muligheten bød seg og jeg søkte umiddelbart, sier han om jobben i Norse.

– Jeg har alltid likt luftfarten, og i min ungdom jobbet jeg for SAS på Fornebu og Gardermoen. Jeg er også vokst opp i en luftfarts-familie, så litt kjent med bransjens ulike sider er jeg.

Fikk permisjon

Han fikk jobben, søkte om ett års permisjon fra jobben i politiet og startet opp som sikkerhetssjef i Norse 1. september 2021. I høst tok han valget med å si opp politijobben og fortsette i flyselskapet.

– Og det var mye å ta tak i de første månedene. Helt frem til i sommer besto jobben min først og fremst å bli kjent med en ny organisasjon og en ny hverdag. Samtidig måtte rammeverk og prosedyrer på plass, for å få de godkjennelser som krevdes for å begynne med flyvninger, sier han.

Nå jobber han mest på hovedkontoret i Arendal.

– Men det kreves at man er ute og følger selve operasjonen, og det medfører en del reisevirksomhet, forklarer han.

Gardermoen: Jon Kristian Randgaard slo av en prat med to av pilotene etter turen hjem til Oslo. Foto: Janicke Yttervik

Som sikkerhetssjef bidrar han også til å verne verdiene til selskapet. Dette, og at de ansatte og de reisende har så trygge omgivelser som mulig.

– Det gjelder i forhold til villet handling mot luftfarten og mot selskapet. Dette kan være alt fra sjikane, rasisme, svindel, tyverier, vold mot ansatte, og i verste fall tilfeller som kapring, sier han.

Nye: 14. juni startet flyselskapets første regulære flyging, fra Oslo til New York. Foto: Janicke Yttervik

– Historisk sett er det terrorhandlinger som kapring og bombeanslag som naturligvis har det største skadepotensialet. Samtidig er det lite sannsynlig at noe slikt vil ramme. Vi er mest opptatt av å følge opp de ansatte i det daglige. De skal ha det så trygt som mulig på jobb. Våre crew er innom mange ulike kulturer, både blant passasjerer eller gjennom de destinasjoner de befinner seg på. Dette kan by på mange ulike krevende situasjoner de må forsøke å takle, så vi må prøve å være proaktive, forklarer Randgaard.

Undersøker hotellene

For sikkerheten til de ansatte handler altså ikke bare om tiden de tilbringer på flyet, men også til og fra flyplassen, og mens de er på hoteller rundt om i verden.

Logo: Norse Atlantics bedriftslogo er direkte inspirert av Osebergskipet. Foto: Janicke Yttervik

– Hotellene er en del av arbeidshverdagen, så da må vi se på hvilket strøk hotellene er i, om det er tilstrekkelig sikkerhet på innsiden og utsiden av bygget, samtidig som øvrige rammer er tilfredsstillende. De ansatte skal kunne sove godt, det skal være rent og ordentlig, og trygg transport til og fra flyplassen, sier han.

Flere prosesser

Gat var med på en tur han tok med Norse fra Oslo til Florida, for å se hvordan flyvningen foregikk, og for å vurdere hotellene de ansatte bruker og besøke samarbeidspartnere i Orlando og Fort Lauderdale.

Og jobben startet mange timer før flyet tok av fra Gardermoen.

– På våre avreiseflyplasser har vi en rekke prosesser på plass for å sørge for at reisen blir både trygg og smidig for våre passasjerer. Våre samarbeidspartnere står for gjennomføringen av de fleste tiltakene i praksis. Vi samarbeider tett, forklarer han.

Utenfor sikkerhetskontrollen møtte han Stein Amundsen, ansvarlig for Norse «ground operations», og ny i jobben 1. september. Han var på Gardermoen tidlig om morgenen for å se den første avgangen til London. Bak seg har han en lang fartstid fra SAS og Norwegian.

Ny i jobben: Jon Kristian Randgaard møtte på Stein Amundsen, ansvarlig for Norse «ground operations». Amundsen skal følge opp dagens første tur til London. Foto: Janicke Yttervik

– Jeg kikker litt på bemanningen, at det ikke blir lange køer som hoper seg opp, at vi er riktig bemannet, følger opp de på gaten, om det er problemer med IT opp mot Avinor og har operasjonelle møter med alle aktører, sier Amundsen. Han trives godt med Norse som arbeidsgiver.

– Dette er spennende å være med på, jeg har aldri før vært ute for en slik can do- mentalitet, alle er så på for å komme opp og stå, skryter han.

Økning i ansatte

14. juni startet flyselskapets første regulære flyging, fra Oslo til New York. Deretter har destinasjonene økt med Los Angeles, Orlando, Fort Lauderdale, London og Berlin.

Dreamliner: Norse opererer utelukkende med Boeing 787 Dreamliner. Foto: Janicke Yttervik

– Vi har stadig en økning i antall ansatte, og Norse er en bedrift i vekst. Vi fikk en god oppstart i sommer, og vi fikk noen gode driftsbetingelser som direkte følge av covid pandemien. Samtidig møter vi motgang med fuel-priser som følge av krigen, og det vil nok prege hele fly bransjen den kommende vinteren, sier han.

Han er ekstra spent på denne flyvingen, for mye av jobben som er gjort i forkant, vil vise seg om det hele fungerer i praksis. Nå handler det om å finjustere det hele.

– På Securitysiden er alt ryddig, og som passasjer virker det behagelig ombord. Det er en god atmosfære i flyet, synes han.

Han slår av en prat med kabinpersonalet, og presenterer seg.

– Er det utfordringer besetningen treffer på? For meg er det viktig å være i tett relasjon med våre ansatte og ta operasjonen litt på pulsen. Det er hele tiden elementer som man ser om fungerer eller ikke, i forhold til tiltak som skal være implementert og kravene som foreligger. Det er en prosess å få rutinene våre til å bli helt strømlinjeformet, forklarer han.

Bakketjenestene

På hotellet i Orlando har Randgaard tidligere gjennomført en risikovurdering før oppstart, så nå gjelder det å opprettholde kontakten med hotellet for å påse at de tiltakene de har oppgitt faktisk eksisterer og fungerer.

Undersøker: Jon Kristian Randgaard har ansvaret for å gå gjennom hotellene som crewet benytter. Foto: Janicke Yttervik

– Og at det ikke er noe som utgjør en ny eller ukjent risiko for våre crew, sier han.

I Orlando treffer Randgaard ledelsen fra Triangle Services, som er de som leverer Norse’ bakketjenester på flyplassen.

Triangle: I Orlando treffer Jon Kristian Randgaard ledelsen fra Triangle Services, som leverer bakketjenestene. Foto: Janicke Yttervik

– De er flyselskapets ansikt utad og de passasjerene først møter når de sjekker inn. Det er de som håndterer boarding ved gaten og enkelte tjenester ute ved flymaskinen. Da er det både viktig og nyttig å møtes, det gir oss en utveksling av erfaring, prosedyrer og mulighet for å forbedre tjenester, sier han.

Deretter går turen videre til Norse-kontoret i Fort Lauderdale.

Kollegaer: Jon Kristian Randgaard møter Norse-ansatte på kontoret i Fort Lauderdale. Her sammen med Chief Cabin Joseph Gabriel. Foto: Janicke Yttervik

– Her har vi dyktige kollegaer som jobber med både fremtidige og eksisterende crew, sier Randgaard.

Ayana og Alexus er to av flyvertinnene som jobber for Norse.

Flyvertinner: Alexus og Ayana er to av selskapets flyvertinner som har vært med siden oppstart. De holder til i Fort Lauderdale. Foto: Janicke Yttervik

– Vi bor her, men flyr til både Oslo, Berlin og New York forteller de to. De har vært med i selskapet helt siden oppstarten.

– Jeg elsker denne jobben, og selskapet føles som en familie. Å jobbe med dem på en Dreamliner føles ikke som en jobb, sier Ayana.

– Men dette yrket er ikke for alle, du får en måneds turnus om gangen, og må alltid være klar, sier de.

Disney World

Joseph Gabriel er «Chief Cabin» og er også på kontoret i Fort Lauderdale. Men han vil også være en del av crewet ombord, og er derfor med på turen tilbake til Oslo.

Chief Cabin: Joseph Gabriel er Chief Cabin, og jobber på kontoret i Fort Lauderdale, men er med på flyturen til Oslo. Foto: Janicke Yttervik

– Jeg vil fly med mitt crew for å se på hva behovene er. Jeg er også en del av det teamet om bord på flyet. Hjemmet mitt er når jeg er i lufta, sier han.

Han har bak seg 15 år i Disney-konsernet. Nå trives han godt i flyselskapet. Der vil han bringe videre verdier han syns han er viktig.

– Jeg har lært hjemme at man må behandle folk som man ønsker å bli behandlet selv. Og vi får mange tilbakemeldinger på nettopp det, hvordan opplevelsen til folk er ombord på flyene våre. Om man betaler 100 dollar eller 1000 dollar for en billett, så skal ikke gjestfriheten være forskjellig. Vårt crew skal vise at de bryr seg, og de skal føle et eierskap til selskapet de jobber for, sier han.

I Fort Lauderdale gjennomfører Randgaard en full gjennomgang og sikkerhetsvurdering av hotellet Norse benytter, sammen med en representant for hotellets sikkerhet.

Vurdering: Jon Kristian Randgaard gjør en vurdering av hotellet, og området hotellet ligger i. Foto: Janicke Yttervik

– Vi går gjennom hele hotellet, for gjør en vurdering av infrastruktur, vakthold, overvåkningssystemer, belysning, planverk og en vurdering av selve området hotellet ligger i. Det er en viktig del av jobben. Tryggheten til både våre passasjerer og våre ansatte har den høyeste prioriteten hos oss, sier Randgaard.

Mange på reisefot

I Norse er det nå over 700 ansatte, og majoriteten av disse er crew som er på reisefot mellom Europa og USA.

På utsiden av flyplassen i Fort Lauderdale har han et møte med lokale amerikanske sikkerhetsmyndigheter.

-Dette er samarbeidspartnere, samtidig som de er premissgivere for deler av vår operasjon i USA. Det er svært nyttig å ha regelmessig kontakt med alle myndigheter, og korte linjer gjør at vi kan imøtekomme eventuelle utfordringer raskere og så presist som mulig.

Hensikten og målet med dette besøket var å være tilstede på både Norse` egne flyvninger, hos flyplasser, hoteller og samarbeidspartnere i både Orlando og Fort Lauderdale, for å kunne implementere enkelte nye tiltak, vurdere hvorvidt allerede eksisterende prosedyrer fungerer, og avdekke eventuelle nye behov eller potensielle sårbarheter.

Angrer ikke

– Oppsummert om noen endringer må gjøres for å sørge for at vi har best og tryggest mulige rammer for operasjonen, sier han.

Etter tre hektiske dager på reise for å møte ansatte og se hvordan ting fungerer på de ulike flyplassene, venter nå dager på kontoret i Fløyveien.

Gardermoen: Jon Kristian Randgaard tar et møte med Tove Skogheim, som er Randegaards sjef, på Norse sine lokaler på Gardermoen. Foto: Janicke Yttervik

–At det skulle etableres et internasjonalt flyselskap i Arendal er nesten for godt til å være sant. Jeg trives utrolig godt med mine kolleger, og med en utfordrende og interessant hverdag. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok utfordringen, og er samtidig takknemlig for denne muligheten jeg har fått hos Norse, sier sikkerhetssjefen.