Det er Finansavisen som omtaler salgsprosessen som er på gang. De viser til at AS Uglands Rederi i oktober i fjor, solgte Senorita for 16 millioner dollar. Eller rundt 164 millioner kroner. Hun ble bygd i 2008.

Nå er det Bonita, som er to år yngre, som er i ferd med å bli solgt. Ifølge Finansavisen, som anfører at informasjonen kommer fra meglere. Et gresk selskap skal være interessert i å kjøpe bulkfartøyet for 15,8 millioner dollar.

Avventer: Adm.dir. Øystein Beisland ønsker ikke å kommentere salget før alt er avklart. Bildet er tatt i en annen forbindelse. Foto: Kjetil Karlsen

Faller

Adm. dir. Øystein Beisland i Ugland-selskapene påpeker at det er en pågående salgsprosess, og at rederiet ikke har endelig avtalt noe salg av Bonita. Prisen som skuta skal kunne bli solgt for, ønsker han ikke å kommentere.

At AS Uglands Rederi i fjor solgte ett skip, og jobber med å selge et annet skip, er kanskje ikke så rart. For spotraten, det vil si daglig leiepris for denne skipstypen, har falt betraktelig over lengre tid. Fra en snittpris per dag på nesten 21.000 dollar, til snitt på nesten 8.000 dollar per dag så langt i år.

– Både «Senorita» og «Bonita» har vært utleid på gode fraktkontrakter og gitt solide inntekter til rederiet. I forbindelse med avslutningen av disse avtalene kom vi til at det var naturlig å se på salg. Ugland skal fortsette å ha en tung tilstedeværelse i tørrlastmarkedet, sier Øystein Beisland til Finansavisen.

Prosess: Uglands tørrbulkfartøy Bonita er i ferd med å bli solgt. Foto: JJUC

Avventer

– Vi skal satse videre i bulk og er åpne for flåtefornyelse. Vi følger med på nye ting, men er litt avventende akkurat nå på grunn av usikkerheten rundt fremtidige motor- og drivstoffløsninger, forklarer Beisland.

Selv om det nå går mot det andre skipssalget på et halvt år for AS Uglands Rederi, har de fortsatt 12 bulkfartøy i sin portefølje. Om og eventuelt når det kommer nye endringer i flåten, er for tidlig å si.

Fra regnskapene for Ugland-konsernet i fjor, viser tallene at AS Uglands Rederi hadde et ordinært resultat på 261,1 millioner kroner i 2021. Tallene for rederiet og konsernet for 2022 er ikke klart ennå.