annonse

Leaf på vei mot toppen

MANGE TIL NORGE
MANGE TIL NORGE: Siden lanseringen i februar har Nissan levert 37.000 Leaf i Europa, rundt 12.000 av disse har havnet i Norge. (Foto: Morten Abrahamsen)

For første gang på ti år vil en annen modell enn Volkswagen Golf bli bestselger i Norge.

  • Morten Abrahamsen / NTB

I ti år har Volkswagen Golf vært Norges mest populære bilmodell. Før Golf var det Passat som tronet på toppen. Man må helt tilbake til 2005 for å finne en modell fra et annet bilmerke øverst på modellstatistikken fra Opplysningsrådet til Veitrafikken. Da var Toyota Corolla bestselgeren.

I år er det all mulig grunn til å tro at Volkswagens lange hegemoni blir brutt av Nissan Leaf. Knut Arne Marcussen, informasjonssjef hos den norske Nissan-importøren, venter litt med å sprette champagnen, men er optimist - med god grunn.

Etter 11 måneder er det registrert 11.584 Nissan Leaf, tallet for Golf er 8778.

– Vi tør jo ikke si det ennå, kan liksom ikke ta seieren på forskudd, men det ser absolutt lovende ut, sier Marcussen.

Den nye generasjonen av elbilen Leaf kom på det norske markedet i februar, og Nissan har i motsetning til mange andre importører klart å rulle ut Leaf i et stort antall med liten leveringstid.

Volkswagen største merke

– Mens andre har problemer, har vi fått bedre leveringstakt i løpet av året. Vi kan straks levere Leaf på dagen.

Anita Svanes hos den norske Volkswagen-importøren innser at det ikke blir en topplassering på modellstatistikken i år.

– Til tross for fin utviklingstakt på leveringene de siste månedene, ser vi at vi denne gangen ikke får Golf som årets mest solgte modell, til det er forspranget for stort.

Men hun påpeker at Volkswagen fortsatt er Norges mest populære bilmerke.

– Vi er glade og takknemlige for at vi samlet sett ligger an til å bli Norges mest kjøpte bilmerke for niende året på rad.

Marcussen hos Nissan tror de kan holde den gode salgstakten inn i 2019.

– Ordreinngangen er bra. Leaf er fortsatt etterspurt, forhandlerne opplever god interesse, også fra nye kunder.

I tillegg vil Leaf neste år komme med en større batteripakke, trolig på 60 kWh.

– Vi får bilen til Norge i løpet av første halvår. Det er ennå litt tidlig å si hvordan leveringstakten blir, da den ikke er satt i produksjon ennå. Samtidig tror jeg dagens utgave fortsatt vil gjøre det bra. Modellen har vist at den fungerer som familiebil for mange og er en god hverdagsbil.

Salgstallene for Leaf gjelder den ene elektriske utgaven, i fire forskjellige utstyrsvarianter. Tallet for solgte Volkswagen Golf inkluderer elbil, ladehybrid, bensin, diesel, kompaktbil, stasjonsvogn og flerbruksbil. Elbilvarianten til Golf står for drøyt 70 prosent av salget, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på gat.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.