Innsendt bidrag: Lauritz Hansen malte dette lille bildet i 1863. Han har stått på bryggen nedenfor «Tønnevolds hus» (Storgaten 4) der tidligere uterestaurant Haven var. Til høyre er sundet mellom Torskeholmen og fastlandet.

Torskholmsund var navigerbar med en dybde på 4 favner dvs. 7,5 meter. Bryggen med den lille boden eller skuret på Torskholmens nordøstside var også tegnet inn på fyrdirektør Carl Frederik Diriks kart over Grimstad havn fra 1854.

Trelast til Danmark

Det var mye utskiping av tømmer og trevirke over Grimstad havn. En jakt som laster skåret trelast, er sentral i forgrunnen. Det er en typisk skute for kystfart og ikke minst danmarksfart som var meget viktig den gangen. I retur fra Danmark tok man som regel med landbruksprodukter som korn, kjøtt og flesk, smør, ost og noen ganger levende grisunger.

Til høyre i bildet er det en stabel med korte tømmerstokker. Det er muligens «pit-prop» som ble brukt til å støtte opp gruvegangene i kullgruvene i England. På baksiden av maleriet har noen skrevet at det er Winteren som ligger til ankers på byfjorden.

Skip fra Odden

Ved nærmere å studere flagget i toppen av fokkemasten, mener jeg det må være lastedrageren Høsten. Winteren var i 1863 rigget som fullrigger, og skuten på maleriet er helt tydelig en eldre bark. Høsten var bygd i 1806 på skipsverftet på Odden. Reder var Christian Rosenberg Pharo og skipsbyggmester var Anders Nielsen. Til høyre for Høstens baug lenser en liten båt med mørkt spriseil. (Muligens var spriseilet barket dvs. seil av bomull som ble impregnert med avkok av eikebark.)

I bakgrunnen ser vi Rønnes med skipsbyggmester Tarald Gundersens hus med spiss kvist. Til høyre i bakgrunnen ligger en skute akterfortøyd til skipsverven på Rønnes ved Ulehaubukta. Det var Tarald Gundersen (1810-1874) og broren Thor Jens Gundersen (1812-1868) som var skipsbyggmestre der. Det ble bygd skuter på Rønnesverven frem til 1874.

Knut Brautaset