Innsendt bidrag: Påsken er en tid for ettertanke og takknemlighet. Påsken kommer i en tid da naturen våkner til liv.

Salmisten, Elias Blix, sier: Liv av daude gror. Kulde, is og snø må vike for sol og varme.

Ingen forsto

Ingen forsto hva som skjedde på korset denne påsken for 2000 år siden. Jesus prøvde å forklare disiplene sine, men ingen forsto det.

Peter forsøkte til og med å hindre Jesus. Han sa: Gud fri deg Herre! Dette må ikke hende deg. Mat.16.22. Vårt problem er at vi har brutt Guds lov og syndet.

Beskriver det som skjedde

Den store profeten og evangelisten i det Gamle Testamentet, Jesaia, beskriver det som skjedde på Golgata som om han selv var til stede: Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom. Vi for alle vill som sauer. Vi vendte oss hver til sin vei. Misgjerningen vi alle var skyld i, la Herren på ham. Jes.53.5-6

To hovedoppgaver

Jesus hadde to hovedoppgaver her på jorda.

1. Han skulle vise oss hvem Gud er.

2. Betale din og min synderegning. Gud er kjærlighet, men også rettferdig. Derfor betalte Jesus for alle våre lovbrudd. Da Jesus hang på korset, trodde alle at nå var det slutt på hans virksomhet og innflytelse.

Han samlet tusenvis av mennesker, helbredet de syke og gjorde vel. Men da han hang på det midterste korset på Golgata og ropte: Det er fullbrakt! Da var det en total seier over døden og syndens makt. Jesu død, døde døden. Ingen kunne ta livet av Jesus. Han gav sitt liv frivillig.

Han gav sin sønn

Og som Joh.3.16 sier: For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Og vers 17.: Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham.

Hvilken kjærlighet han viste, og hvilken smerte og fornedrelse han hadde gjennomgått.

Hvilket drama og triumf

Grunnen var at han elsket deg og meg. Hvilket drama på korset, og hvilken triumf da han stod opp fra de døde tredje dag.

Hans nåde og godhet overvant alle fristelser og prøvelser han gikk igjennom for å frelse menneskeheten. Han er prøvd i alt i likhet med oss, men uten synd. Derfor kan han fullkomment hjelpe dem som kommer til ham.

Så uansett hvilken situasjon vi måtte befinne oss i, kan han hjelpe oss i gjennom. Derfor sier han: Kast all bekymring på ham som har omsorg for deg.

Skriver om påskedramaet: Pastor Kjell Haltorp fra Fevik har flyttet til Farsund. Her sammen med kona Margot Elle fra Farsund. Foto: Kjetil Karlsen

Kommer deg i møte

Han kommer deg i møte også denne påsken med sitt ord. Han vil ha kontakt med deg. Gud har forsonet hele menneskeheten med det han gjorde på korset, så Gud er ikke sint på deg. Han kommer deg i møte når du inviterer ham inn.

La oss denne påsken bruke tid til å lese evangeliene. 30-40% av Johannes evangeliet handler om den siste uken av Jesu liv. Hvilket kjærlighetsdrama som skjedde på korset og hvilken seier for menneskeheten. Her finner du undervisning som styrker din tro på Jesus.

Velsignet påskefest til dere alle.

Kjell Haltorp