Lesernes mening: Innlegget fra Utdanningsforbundet ved lokallagsleder leder Anne Kirsten L. Galteland startet med følgende spørsmål: «Hva mener vi med tidlig innsats og forebygging i Grimstad kommune?».

Kjenner igjen

Vi har selv lurt på det samme flere ganger, og som foreldre stiller vi oss helt bak innlegget til Galteland og kjenner igjen det hun skriver fra vår egen erfaring.

Vi har et barn som har rett på spesialundervisning. Deler av denne mener vi ikke er utført dette skoleåret. Vi har en god tone med skole og lærer, og gjennom møter sitter vi igjen med følelsen av at her er det ansatte som gjør så godt de kan, men det er rett og slett ikke nok folk til å utføre oppgavene.

For vårt barn innebærer det et år der mye viktig læring er mistet. Vårt inntrykk er at grunnbemanningen er så lav at med en gang det blir sykdom, og det ikke er mulig å få inn vikarer, så er det ikke kapasitet til å utføre lovpålagte oppgaver.

Hvorfor tidlig innsats?

Tidlig innsats er et begrep som blir mye brukt. Hva menes? Hva ligger i dette som høres så flott ut – og blir brukt mye av politikere og fremsettes som viktig i planer, både nasjonalt og i vår egen kommune?

På Regjeringen.no står det blant annet at: «Tidlig innsats betyr et godt pedagogisk tilbud fra tidlig småbarnsalder, at barnehager og skoler arbeider for å forebygge utfordringer, og at tiltak settes inn umiddelbart når utfordringer avdekkes

«Tidlig innsats, inkludering og et godt tilpasset pedagogisk tilbud er bærende prinsipper for regjeringens arbeid med å forbedre utdanningssystemet vårt

Altså; tiltak skal settes inn umiddelbart, og dette skal forbedre utdanningssystemet vårt.

Dessuten står det også:

«Tidlig innsats og inkluderende fellesskap er avgjørende for å sikre at alle barn og unge kan nå sine drømmer og ambisjoner.

Kutt i skolesektoren

I kommuneplan for skolene står det også om viktigheten av tidlig innsats.

Hvordan mener politikere og skolesjefen forutsetningene i Grimstad kommune er for å kunne utføre oppgavene som ligger i dette?

Vi håper vi som foreldre kan være trygge på at det i arbeidet med budsjetter og bemanningsplaner er et fokus på det som står i kommunens egne planer om tidlig innsats. Frem til nå opplever vi at det kun kuttes i budsjetter til skolesektoren.

Hvordan ser budsjettene fremover?

Er de utformet slik at det blir mulig for skole og lærere å sette inn tiltak? Jobbe for tidlig innsats slik at ethvert barn, og enhver ungdom, har de beste forutsetninger for gode utdanningsløp og for å kunne nå sine drømmer?

Ikke nok folk

Tidlig innsats krever folk, og vår erfaring, særlig dette året, er at det ikke er nok folk.

Vårt barn har mistet mye dette året. Inntrykket er at i år har det gått på to hjul i svingene, og vi ser fortvilelsen i øynene til ansatte. De gir så mye av seg selv, men et menneske er et menneske, ikke to. Det er en begrensning for hvor mye ethvert individ kan utføre i løpet av en dag, derfor er det viktig – for å kunne gjennomføre spesialundervisning og tidlig innsats – at det er nok ansatte. Konsekvensen av for lite folk har vi erfart i år.

Vi krysser fingrene for at dette ikke gjentar seg neste år og for at de gode lærerne i Grimstad kommune blir og ikke søker seg bort slik Galteland antyder i sitt innlegg.

Vi heier på alle de gode lærerne og på at alle elever i kommunen skal få den undervisningen de har rett på.

Foreldre til et barn med rett på spesialundervisning

(Red: Adressetidende publiserer som hovedregel ikke anonyme innlegg. I dette tilfellet har vi gjort et unntak av hensyn til barnet som omtales. Kritikken som reises, er rettet mot kommunen som sådan. Vi kjenner identiteten til foreldrene).