Lesernes mening: Grimstad Adressetidende skrev om paneldebatten på Fevik skole sist uke, og refererte Børre Githmark i FrP slik: «Skolene bør være heldags, og SFO bort. Lærerne må være ferdige på skolen samtidig med barna. Og at de ikke må bruke tiden etterpå på andre ting. Fritid for barn og ansatte er viktig».

Hyggelig tenkt, men...

Det er hyggelig tenkt av Børre Githmark når han sier at fritid er viktig for barn og ansatte ved skolene. Men jeg tror dessverre ikke at barn og ansatte får mer fritid dersom skolene blir heldags.

Heldagsskole gir jo faktisk det motsatte resultatet, nemlig mindre fritid til alle. SFO er frivillig. Skole er ikke det.

Heldags: Børre Githmark (FrP) mener skolene bør være heldags og SFO bort. Bildet er fra paneldebatten på Fevik skole. Foto: Baard Larsen

Mye mer enn undervisning

Jeg undrer meg over hva Githmark tenker om læreres jobb. Dersom lærerne skal gå hjem samtidig med barna og ikke jobbe mer etterpå, er det veldig mange arbeidsoppgaver som ikke ville blitt gjort. Lærere har faktisk en del flere punkter på agendaen enn å ha undervisning og være vakt i friminuttene.

De planlegger også undervisningen, lager opplegg for timene, skriver halvårsplaner og ukeplaner, legger ut lekser og gir tilbakemeldinger til elevene, lager prøver, retter dem og skriver utførlige kommentarer om hva som er bra, og hva som er forbedringspunkter ut fra kompetansemål og vurderingskriterier i de ulike fag.

Møtetid

I tillegg er det en god del tid som går med til personalmøter, trinnmøter, faglærermøter, fraværsføring, telefoner hjem til foreldre og samarbeidsmøter med foreldre, skoleledelsen, PPT, BUP og andre instanser. Lærerne skriver pedagogiske rapporter, fyller ut utredningsskjemaer, leser sakkyndige vurderinger og skriver individuelle oppfølgingsplaner og årsrapporter. Overnattingsturer, foreldremøter og informasjonsmøter kommer i tillegg. Og de sjekker og svarer på e-post, som andre arbeidstakere.

Det er med andre ord en del kontortid, samarbeidstid og oppfølgingstid, som innimellom kan medføre jobb utover kveldene og i helgene. Lærerne kan ikke gå fra pulten når barna går fra sin pult, som Githmark synes å tro.

Må inn flere årsverk

Jeg har sansen for korte skoledager for barna, for de trenger fritid og læring gjennom lek og ved å utforske verden, vennskap, friluftsliv, kreative evner og idrett. Hvis barnas dager skal være lengre, må skoledagene i så fall forlenges med mer frilek, aktivitet og lengre pauser.

Men det må nok ganske mange flere årsverk inn i skolen dersom skoledagene skal vare like lenge som de voksnes arbeidsdag. For hvis lærerne skal droppe vurdering for læring, planlegging, skole/hjem-samarbeid, kollegasamarbeid og samarbeid med ulike instanser, vil det neppe være positivt for norsk skole.

Jeg håper FrP tenker gjennom konsekvensen av ønsket om heldagsskole og tar til fornuft. Jeg har mer sans for tanken om at fritid er viktig!

Grace S. Torsøe Johansen Listekandidat på 4. plass for Grimstad KrF