Innsendt bidrag: I Juleevangeliet kan du lese om gjetere som for 2023 år siden var ute på Betlehems markene for å gjete sauene sine. De ante fred og ingen fare, men så plutselig sto det noen engler der og prøvde å si dem noe.

Hadde ventet lenge

Gjeterne reagerte og ble livredde. Men når de fikk høre hva englene hadde å si dem forsvant både redsel, frykt og uro. Budskapet var nemlig om noe folket hadde ventet på lange tider.

Englene både sa og sang de gode nyhetene: «I dag er det født en frelser i Davids by Betlehem». Det var fredsfyrsten, frelseren og kongen som var lovet som nå var kommet til verden.

Historien forteller at de dro rett inn til Betlehem og fant det lille Jesusbarnet i stallen. Budskapet om frelsen og møtet med Jesus tok bort all frykt og ga dem en evig glede og trygghet.

Virker: Pastor Arve Bækkelund skriver blant annet om sitt besøk i Ukraina i høst, og at Guds ord virker. Foto: Privat

Slipp ordene inn i hjertet

Det gode budskapet til Grimstad i dag, 2023 år etter denne hendelsen, er at både budskapet og personen Jesus ennå har den samme virkningen på mennesker i dag.

Vi har en urolig verdenssituasjon både politisk og økonomisk. Mange kjenner på en kanskje velbegrunnet uro. Min bønn er at du får oppleve noe av det samme som gjeterne opplevde denne første julen.

Lytt til ordene, slipp dem inn i hjerte og la dem virke. Bibelen sier at dem som grunner på budskapet vil oppleve at disse ordene ikke bare er tomme løfter, men Guds eget skapende ord som gir fremtid og håp.

Naivt og eventyr

Noen kaller dette naivt og noen sier det bare er eventyr. Jeg kan ikke annet enn å fortelle om hva både jeg og mange andre i Grimstad både erfart som et solid grunnlag å bygge livet på.

Noen vil ikke høre på slik forkynnelse, men for meg er det vanskelig å la være å fortelle om hva troen på Jesus betyr for meg.

Julesand: flyktningene fra Ukraina sang jula inn til stor glede for de fremmøtte i Betania i Grimstad. Foto: Betania

Besøkte Ukraina

I høst var jeg en tur i Ukraina for å undervise og støtte en organisasjon som jobber med å hjelpe mennesker med å bearbeide krigstraumer. Ukraina har og vil i fremtiden ha store utfordringer med psykiske ettervirkninger av krigen.

Min bakgrunn fra å ha undervist i psykologisk førstehjelp i det norske Sivilforsvar, samt mange års erfaring som pastor kom godt med i denne situasjonen.

Men jeg fikk virkelig også se at budskapet fra juleevangeliet om frelsen også bringer fred inn i menneskers liv i dag. De som jobber ute ved fronten forteller at det er en stor etterspørsel etter bibler, prester og pastorer.

De forteller at det er svært få ateister ved fronten, og at juleevangeliet virker på samme måte der i dag.

Ta et steg i tro

Vår situasjon i Grimstad og menneskers situasjon i Ukraina kan jo ikke sammenlignes.

Men det er heldigvis ikke slik at Gud sammenligner oss og lager noe køsystem etter alvorlighetsgrad på problemer og utfordringer.

Bibelen sier at han er rik nok for alle som søker han. La dette være min utfordring til deg denne julen.

Ta et steg i tro og åpne Bibelen og les i Lukas kapittel 2 og Matteus kapittel 1 og 2 om juleevangeliet.

Vi trenger også hverandre, så ta gjerne kontakt med noen du har tillit til å snakke om dem om hvordan du har det.

De fleste kristne i Grimstad vil se på det som en stor julegave dersom du hadde utfordret oss på å fortelle deg om hva Jesus betyr personlig for den enkelte.

Med bønn om velsignelse og en god jul

Arve Bækkelund

Pastor i Betania Grimstad