Lesernes mening: Som nylig tilflytta til Grimstad (etter 50 år i Canada) så jeg fram til å få med meg mye av kulturen denne herlige småbyen har å tilby. Jeg hadde fått med meg at Peer Gynt skulle settes opp i Fjæreheia i år, og i lørdagens Adressetidende var det en stor artikkel over en dobbeltside. Her sto det at det skulle skje 20. – 27. juli, men andre praktiske detaljer var ikke tatt med. Det ble nevnt at billettsalget var «noe treigt». Så vi så etter en annonse. Der var ingen.

I dag ringte vi Grimstad turistkontor. Unge Daniel sa de hadde ikke full informasjon, men han greide å finne noe informasjon, så som at det gikk busser.

Den neste vi ringte var Adressetidende. Her fikk vi snakke med Peer. Ser siden at han er sjefen der.

Peer var svært hjelpsom og sendte meg ei lenke til Ticketmasters webpage. Jeg kjente tilfeldigvis han som starta Ticketmaster. Vi bodde begge i Ottawa, Canada.

Men denne nettsida var ikke «user friendly». Når en ble født flere tiår før internett ble oppfunnet, trenger en ikke slike utfordringer.

Så vi ringte kulturhuset. «Personen svarer ikke», sa automaten. Ringte tilbake og ba om å få snakke med sjefen. Han var svært hjelpsom til tross for at han var oppe i Fjæreheia og satte opp et telt. Jeg ble forsikra at dersom jeg dro ned på kulturhuset, var det folk der som kunne bistå. Jeg googla kulturhuset, og siden det ikke lå langt unna, hoppa jeg på sykkelen.

Greide å ta meg inn i et stort gulbrunt hus uten navn eller skilt. Men det var faktisk riktig sted. Og der var det også en hyggelig ung dame som nylig var arrivert fra ferie, så hun strevde noe med å finne nettsida og prosessen for å hjelpe med kjøp av billetter til to eldre damer.

Det gjorde faktisk litt godt å se at en som var født lenge etter at nettet ble oppfunnet, også hadde problemer. Men etter 40-45 minutter, kunne jeg få betalt for billetter, inkludert bussbilletter til og fra Torskeholmen. Gledelig.

Men burde det ikke være lettere å finne informasjon, inkludert fra Turistkontoret, og enklere å få kjøpt billetter? Eller synes Ibsen-kompaniet det er lurt å by på en skikkelig utfordring til mulige kunder?

Jeg spurte Peer i Adressa hvorfor de ikke hadde annonser for oss nyinnflytta. Det var arrangørens jobb, sa han. Så, tilbake til Ibsen-kompaniet: Kunne det være en tanke å få satt inn en annonse i Grimstad Adressetidende? Bare en tanke.

Ellen Nergård Thompson (80), Grimstad