Får skryt: Geir Dalholt skryter i dette leserinnlegget av de ansatte i kommunens ulike hjelpetilbud, også av de ansatte her på Feviktun. Foto: Arkivfoto

– De ansatte ute i de ulike hjelpetjenestene er Grimstads viktigste ressurs

Geir Dalholt løfter i dette leserinnlegget fram de ansatte som jobber i hjemmetjenesten på Fevik og på Feviktun, men også andre ansatte i kommunens mange tjenestetilbud, og sier de er kommunens viktigste ressurs.

Det er vel sånn at de fleste av oss ønsker å leve lenge, men vi vil helst ikke bli gamle! Dette vet fornuften at ikke henger sammen, og vi må bare innstille oss på også å bli gamle engang. Til og med hjelpetrengende, kan vi bli. Og da er det viktig at hjelpen er der.

I Grimstad ser vi at det har vært litt ulik erfaring, og redaktøren kommer i lørdagsavisen med et varsku til administrasjonen. Jeg har behov for igjen å løfte fram den fantastiske gruppen av ansatte som møter innbyggere som trenger hjelp og pleie der ute, der de er, sammen med både hjelpetrengende og pårørende! Det burde vært delt ut roser og julegleder til hver og én av dem!

Mine erfaringer er knyttet til Fevik hjemmetjeneste og Feviktun bo- og omsorgssenter. Hjemmetjenesten som har en travel hverdag med mange pasienter og kjøreavstander, løper i korridorene, korter ned på lunsjpauser og hiver seg inn og ut av bilene. Likevel klarer de å senke skuldrene, trekke pusten og gi et inntrykk av ro og god tid idet de trer inn i hjemmet til pasientene. På en bemerkelsesverdig måte er de til stede, bruker fornavn, setter seg på krakken eller stolkanten, holder i hånden og viser trygghet. Dette til tross for at de vet at andre venter rundt neste sving! Det er sånn at vi ser etter om de er utstyrt med hvite vinger på ryggen! De gjør en kjempejobb!

Feviktun er fylt med like gode og varme kvinner og menn, der det hersker en atmosfære som gjør at man får lyst til å være der! Fra vaktmester via kjøkken- og kafeteriabetjening til pleieassistenter og sykepleiere finner vi en innstilling som gjør at beboerne føler seg hjemme. De skaper et hjem, der til og med detaljene får oppmerksomhet! Tenk å få nystekt brød til frokost julaften, drikke av stettglass i helgene, har julepynt i vitrineskap og langs vindusrekka i korridorene og få personlige julebrev med bilder til hver enkelt beboer! Når innkjøpslister skrives, får beboerne komme med ønsker og forslag til både pålegg, drikke og lørdagskos! Og det å delta i pepperkakebaksten før jul er en selvfølge! Nydelig julepynt i kafeteria og fellesarealer, selvfølgelig, og det skapes et hyggelig miljø som gjør at både naboer og andre får lyst til å stikke innom for en kaffekopp eller en god middag på hverdagen.

La oss håpe at omorganisering og opprettelse av ny bemanningstjeneste kan bidra til videreutvikling av dette gode miljøet og kvaliteten i hjelpetjenesten i kommunen. Og at holdning og kultur kan smitte over på Rådhuset. De ansatte der ute, som møter innbyggerne direkte, er kommunens viktigste ressurs. Ta godt vare på dem, de burde vært løftet fram for heder og ære, både i samlet flokk og én og én!

Godt nytt år!

Geir Dalholt