Innsendt bidrag: Denne gangen går turen til Trollefjell. Når du når toppen her vil du finne et platå med fantastisk utsikt.

Det er fint å raste her mens man nyter utsikten til blant annet Torungen fyr, Ryvingen og skjærgården utenfor Fevik.

Bratt terreng

Turen går på skogsstier hele veien, i til dels bratt terreng. De bratteste partiene krever at du er god til beins og man bør ha gode sko med feste, spesielt dersom det er vått.

Men først en beskrivelse for hvordan du kommer dit, med utgangspunkt i Grimstad sentrum.

Parkeringsplassen til Randviga

Fra sentrum tar du fylkesvei 420 mot Fevik. Ta til høyre inn til Feviktoppen, deretter andre vei til høyre inn på Sømsveien. Etter ca 1,5 km, ta til høyre inn på Haugenesveien. Følg denne til enden, og ta til høyre inn på parkeringsplassen til Randviga.

Utsikt: Det er flere fine utsiktspunkt underveis på rundturen.med utgangspunkt i parkeringsplassen til Randviga. Foto: Privat

To sløyfer

Turen består av to sløyfer som går hver sin vei fra parkeringsplassen. Første sløyfe går via Geiteryggen og andre sløyfe går opp til Trollefjell, der innsjekkingspunktet for turen er.

Fra parkeringsplassen, ta stien mot den gamle hoppbakken (til venstre dersom man står vendt mot sjøen).

Følg stien rett frem så du har hoppbakken til høyre, og boligfeltet på venstre side. Følg stien til du møter en grusvei. Ta til høyre (merket kyststi). Etter ca 50 meter ta stien mot venstre. Følg denne til man møter en bred sti, og ta til høyre igjen.

Gammel gravhaug

Etter ca. 100 m kommer man til turens første utkikkspunkt. Fortsett å følge stien videre. Stien går i skogen, men man kan ta avstikkere ned mot sjøen hvis man ønsker.

På veien kan man blant annet se en gammel gravhaug fra vikingetiden. Etter et stykke tar man inn en sti mot venstre. Når man kommer frem til en lysning, følg stien rett frem, slik at man har bebyggelsen på høyre side.

Geiteryggen

Man kommer da ut så man møter grusveien fra tidligere i ruta (kyststien). Gå videre rett frem, samme vei som man kom fra i starten. På toppen av stigningen tar man en avstikker til venstre ved skiltet som viser Geiteryggen. Stien opp er veldig bratt, men heldigvis ikke så lang.

Når man har kommet opp, følg stien mot venstre for å komme til utkikkspunktet. Ta deretter samme vei ned igjen tilbake til hovedstien. Følg denne tilbake til parkeringsplassen.

Ta mot Trollefjell

Gå rett over parkeringsplassen og følg stien opp skauveien. Når stien deler seg, ta til høyre, skiltet Trollefjell.

Følg stien et godt stykke før du tar en bratt sti opp mot høyre. På toppen av den bratte stigningen følger man stien mot venstre, ned et lite juv og opp en ny bakke igjen. Følg stien rett frem til man kan ta til høyre mot turens tredje utkikkspunkt.

Her er også innsjekkinga plassert. Gå tilbake til hovedstien, ta til høyre og følg stien nedover lia. Etter et lite stykke, tar man igjen en sti mot høyre, og følger denne til man kommer helt ned til et boligfelt.

Når man er på asfalten, gå til høyre. Det er blindvei for biler, men det går en skogssti videre som man følger rett frem helt til man er tilbake på parkeringsplassen igjen.