Innsendt bidrag: Lørdag 16. september åpner årets høstutstilling i Reimanngården i Grimstad med kunstnerne Vilde Eskedal og Axel Tostrup-Evensen. Utstillingen varer fra 16. september til 15 oktober. Reimanngården holder åpent lørdager og søndager i denne perioden.

Ny utstilling: Førstkommende lørdag åpner Vidar Lien og er styreleder i Grimstad kunstforening. Lørdag 24. juni åpner sommerutstillingen 2023, med samtidskunstner Sverre Bjertnæs. Foto: Beate H. Mikkelsen

Fargesprakende

Dette blir en fargesprakende utstilling, og her vil publikum få oppleve Eskedals kunstverk skapt av søppel fra fjæra i Kristiansand. Dette er brukt i en fargepalett inspirert fra leketøysreklamene på tidlig 2000-tallet.

Tostrup-Evensens abstrakte kunst tar utgangspunkt i følelser og sinnsstemning «her og nå».

Fargesprakende: Grimstad kunstforening inviterer lørdag til ny høstutstilling i Reimanngården. Der skal i år kunstnerne Vilde Eskedal og Axel Tostrup-Evensen stille ut. Foto: Privat

Dette er Vilde Eskedal

Vilde Eskedal (f. 1992) er en visuell kunstner bosatt i Kristiansand. Hun er utdannet ved Universitetet i Agder og St. Johns University i York. Hun er opptatt av møtet mellom materialet og kroppen som tar form innen billedkunst, skulptur, tekstil og performance. De skapende prosessene er utforskning hvor materialene og dets iboende egenskaper sees som aktører og medskapere, noe som gjør arbeidene uforutsigbare, spontane og intuitive.

Verkene i utstillingen er en utforskning av forskjellige organiske og ikke-organiske sammensetninger og utforminger av materialer innen skulptur og billedkunst. De fysiske verkene er bygget opp av søppel og objekter som er samlet langs stranden og i skogen i Kristiansand. Fargebruken gjenspeiler de sterke fargene fra leketøysreklamer fra begynnelsen av 2000-tallet, men også fargespill fra amfibier og insekter.

Dette er Axel Tostrup-Evensen

Axel Tostrup-Evensen (f. 1965) er en norsk billedkunstner bosatt i Oslo. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen, Vestlandets Kunstakademi og Oslo tegne- og maleskole. I maleriene hans er følelser og sinnsstemning «her og nå» et utgangspunkt. Helt tilbake til slutten av 1980-tallet har han hatt et ambivalent forhold til maleriene sine.

Tostrup-Evensen vokste opp i kunstmiljøet rundt Kunstnernes Hus og Theatercaféen i Oslo. Miljøet var fritt og grenseløst, men innenfor kunsten opplevde han tidlig at reglene rådet.

Rammer og regler

Som barn fikk han ikke lov til å tegne med kulepenn og tusj. Det riktige var blyant eller fettstifter. I skolen skulle en figur ikke starte med et omriss, men i figurens midte og jobbes utover.

I hans høyere kunstutdanning fulgte nye rammer og regler. Der skulle man ikke bruke ren svart, men det gylne snitt for å skape harmoni.

Han opplevde derfor tidlig en motsetning mellom kunsten som fri og grenseløs, og alle reglene. Også i dag er det denne motsetningen hans ambivalente forhold til maleriene handler om.

Vidar Lien, styreleder Grimstad kunstforening