Norgesløpet. Både lokale og tilreisende biler utenfor.
Norgesløpet. Både lokale og tilreisende biler utenfor.

Dette er mye mer enn en bilsamling

– Dette er jo et kultursenter, sier Trygve Krogsæter, som tidligere var seksjonssjef og leder for utstillingen ved Norsk Teknisk Museum.

– Jeg er så full av inntrykk at jeg bobler fremdeles, sier han på telefon fra Oslo, dagen etter at han og 200 andre veteranbilfolk besøkte Uglands bilsamling, og fant ut at samlingen er så mye mer enn det.

Mange av deltakerne på Norgesløpet hadde meldt seg på til å se Samlingen i Teknologiparken, som hadde innvielse og en åpen publikumsdag sist uke. Etter hvert som de kom og gikk parkerte de samlet på venstre del av plassen foran Ericssonbygget. Det var i seg selv en pen utstilling.

Og inne i nybygget fikk de seg en overraskelse.

– Jeg forventet å se bilene rett og slett lagret i en kjellergarasje. Men da vi kom inn og passerte Volvo-bussen, så åpenbarte det seg en helt annen verden. Dette ble Norgesløpets høydepunkt, sier Krogsæter. Han var hoveddommer under veteranbilløpet som gikk i Lillesand og Kristiansand lørdag.

Kultursenter

50-tallet. Musikk og bildame.
50-tallet. Musikk og bildame.
Maskineri. Dette er utstyr fra Dømmesmoen.
Maskineri. Dette er utstyr fra Dømmesmoen.
Fyresdal. Den gamle bensinstasjonen til Bondal står nå i Grimstad.
Fyresdal. Den gamle bensinstasjonen til Bondal står nå i Grimstad.
utdatert. Halvgammelt datautstyr er også på utstilling.
utdatert. Halvgammelt datautstyr er også på utstilling.
Bondens verksted. Samlingen viser noen miljøer som dette.
Bondens verksted. Samlingen viser noen miljøer som dette.
Herwa. Norges første plastbåt, laget av Herbert Waarum.
Herwa. Norges første plastbåt, laget av Herbert Waarum.
i dyp beundring. Bilene har plakater.
i dyp beundring. Bilene har plakater.
50-tallet. Musikk og bildame.
50-tallet. Musikk og bildame.
Maskineri. Dette er utstyr fra Dømmesmoen.
Maskineri. Dette er utstyr fra Dømmesmoen.
Fyresdal. Den gamle bensinstasjonen til Bondal står nå i Grimstad.
Fyresdal. Den gamle bensinstasjonen til Bondal står nå i Grimstad.
utdatert. Halvgammelt datautstyr er også på utstilling.
utdatert. Halvgammelt datautstyr er også på utstilling.
Bondens verksted. Samlingen viser noen miljøer som dette.
Bondens verksted. Samlingen viser noen miljøer som dette.
Herwa. Norges første plastbåt, laget av Herbert Waarum.
Herwa. Norges første plastbåt, laget av Herbert Waarum.
i dyp beundring. Bilene har plakater.
i dyp beundring. Bilene har plakater.

– Dette må du utdype.

– Vi kan begynne med å ikke kalle det for et museum. For det er jo et kultursenter, der Ugland setter bilen inn i en agenda, og i en større sammenheng. I alle fall en del av dem.

– Så du likte konseptet med å blande biler med andre tekniske ting, og møteplasser?

– Ja, det synes jeg er «cluet». Det er det som er bra. Jeg har ikke tro på et museum som bare er et museum. Men jeg har mer tro på å blande biler og andre gjenstander. Det får en mye større bredde for publikum. Man bruker enten bilen til å fremheve gjenstandene, eller det motsatte. Dobbeltvirkningen er mye sterkere enn rent bilmuseum. Man treffer en mye større gruppe mennesker på den måten.

Vedmaskiner

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er miljøer med utstilling av tekniske ting rundt noen av bilene, og separate miljøer.

Krogsæter var spesielt imponert over samlingen av andre ting. For eksempel var det datautstyr, regnemaskiner, jord- og skogbruksredskap, Norges første plastbåt, Grimstad Garasjens første garasje, litt informasjon om Uglands rederivirksomhet, og mer.

Krogsæter likte spesielt en gammel vedmaskin. Han snakket lenge med Johan Benad Ugland.

– Han kaller seg jo bonde, og dette med ved er viktig i den sammenheng. Og han snakket om å så og høste, og viste glimrende eksempler på det fra lokale bedrifter, som Herwa og Grimstad Garasjen.

– Det virket som om at vi har sammenfallende interesser. Johan Benad liker å holde omvisninger. Jeg kan gjerne se for meg at han kan ta på seg vesten og skinnlua når han graver i jorda, og sjåførlua når han går inn i Rollsen. Ved å legge inn det menneskelige konseptet skaper han en omvisning som folk aldri glemmer. Og da er jeg tilbake til slagordet hans, Kreativt Møtesenter er en kulturell møteplass.

Relasjon

Han synes oppsettet var veldig profesjonelt gjort.

– Måten bilene var satt opp, og miljøene, og den kombinasjonen med hans egne tanker og ideer, gjorde at det ikke blir statisk. En rekvisitør velger ting som passer sammen, men det forteller ingen historie. Det blir statisk. Hos Ugland hadde gjenstandene og tingene en relasjon med hverandre. Han har en mening med det han velger ut. Han har et bevisst valg av gjenstander slik at de forteller den historie han ønsker å formidle, for eksempel om plastbåtene og garasjene.

– Filosofien kommer altså frem, også med sportsbilene til Lamborghini. Hva får folk i Bergamområdet i Nord-Italia til å utvikle en slik sans for teknologi og design i generasjon etter generasjon? Det kan være et fint utgangspunkt når han prøver å lære dette til kommende generasjoner i forbindelse med universiteter. Så det er en masse tanker som ligger bak hans måte å bygge opp denne utstillingen.

Hele saken og flere bilder finner du i tirsdags-Adressa.