Morten Abrahamsen / NTB

Siden Kona kom som elbil i 2018, er modellen levert i over 17.000 eksemplarer her til lands, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Kona har stått for 41 prosent av Hyundais salg i Norge i perioden.

På disse årene har elbilmarkedet forandret seg kraftig. Da Kona ble lansert, fantes det knapt noen rimelige elbiler som også hadde solid rekkevidde. Kona og Opel Ampera-e var de første, i dag er utvalget stort.

Den nye utgaven har med andre ord helt andre markedsvilkår enn forgjengeren, samtidig som den bruker den samme suksessformelen, pluss litt.

Klqarer mer: Den nye Hyundai Kona har blitt litt bedre på så å si alt, det gjør det til en potensiell bestselger. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Foto: NTB Tema
Fint: Førermiljøet har blitt veldig bra. Hyundai har fått til en fin design med flere praktiske løsninger. Foto: NTB Tema
Trekk: Av mange oppgraderinger er blant annet evnen til å trekke henger. Den nye klarer 750 kilo på krok, den forrige 300 kilo. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Foto: NTB Tema
Større: Bagasjerommet har blitt betydelig større og på samme nivå som det finner i konkurrenten Kia Niro. Foto: NTB Tema

Har vokst

Modellen har vokst med 11 centimeter, og det ytre har fått en strømlinjeformet overhaling. Batterikapasiteten er så å si den samme som før, men et litt glattere ytre gir noen mil ekstra i rekkevidde. Nå er rekkevidden oppgitt til 51 mil, mot 48 i forrige utgave. Det er bra for en bil av denne størrelsen, og henger sammen med et oppgitt forbruk på lave 1,47 kWt per mil.

Nå skal det sies at virkeligheten ikke helt var på det nivået. Vi opplevde et snittforbruk på 17,5 per mil, men noe av skylden får været ta. Testen ble gjort i et par plussgrader og regn. Bilen selv anslo en rekkevidde på så vidt over 40 mil under de rådende omstendighetene.

Effekten har økt en smule, fra 204 til 218 hestekrefter, det har også vekten. Akselerasjonen er så vidt bedre med den nye utgaven.

Nytt interiør

Den økte lengden merker man innvendig. Akselavstanden er sju centimeter lengre, noe som gir bra med plass i baksetet og ikke minst i bagasjerommet som nå rommer respektable 466 liter, mot 332 liter i forrige versjon.

En nesten like viktig forbedring er interiøret. Tidligere så det i overkant simpelt ut, men i den nye versjonen er det både smarte løsninger og et langt mer ryddig oppsett. Det meste av informasjon er samlet på en skjermplanke, med kjøreopplysninger foran føreren og andre funksjoner i midten.

I tillegg har Hyundai en løsning mange andre produsenter bør vurdere: Ventilasjonen skilt ut fra skjermen, med logiske knapper og en «gammeldags» spalte med tall for temperatur. Dette er 100 prosent intuitivt, så man trenger knapt å ta blikket fra veien når man justerer luften.

Praktisk

På veien har Kona en komfortabel stil. Styringen er ganske lett, og ønsker man litt mer futt fra motoren, kan man aktivere sport-funksjonen. Da får man noe kjappere respons fra gasspedalen, men dette er en av bilens minst interessante funksjoner. Bilen er ikke sporty, og det er liten grunn til å tro at Konas kundemasse har sport-funksjon som et krav for å kjøpe bilen. Dette er og blir en praktisk farkost.

På landevei er bilen fin og nøytral, dog med en god del vind- og hjulstøy. Mange av funksjonene er satt opp slik at det ikke krever masse fomling, men ikke alle. Før man kjører av gårde, er det lurt å være klar over at støttefunksjoner som hastighet- og filvarsler ligger en smule begravd i skjermmenyen. Dette er ikke noe man bør fikle med under kjøring. En slik skjermstruktur er langt fra uvanlig i dag, men likevel noe man må være oppmerksom på.