Volvo har nå lansert SUV-en som ladbar hybrid, og vi har ikke vært trege med å kaste oss over demobilen til Autostrada Arendal. Med en toliters bensinmotor på 310 hk, pluss en elektromotor på 99 kW, yter familiebilen totalt 455 hk.

Solid: Bagasjerommet er veldig bra. Sanketeina er 98 cm x 53 cm x 48 cm, og allikevel er det plass til bensinkanna. Foto: Baard Larsen

Vi har prøvekjørt med tilhenger, og landet da på et snittforbruk fra Arendal til Grimstad og tilbake, på rett under 0,7 liter på mila. Måleren hoppet fra 0,7 til 0,6 i det vi passerte 52 km kjørt.

Lavt: Her har vi kjørt halvveis med tilhenger. Etter 52 km gikk snittmålingen ned til 0,6 liter på mila. Da var batteriet tomt. Foto: Baard Larsen

Meget bra

Du kan få XC60 ladbar hybrid i to motorutgaver, T6 og T8. Forskjellen er ytelsen på bensinmotoren, som er henholdsvis 350 hk/659 Nm og 456 hk/709 Nm. Utstyrsnivåer er Core, Plus, Ultimate.

Biltest: Volvo XC60 ladbar hybrid har nok av plass til fem voksne, og mye bagasje. Foto: Baard Larsen

Volvo har koblet sine systemet tett sammen med Google, slik at du får kart, informasjon og pålogging til bilens systemer via mobilen. Herfra kan du blant annet styre ladingen og oppvarming av bilen, samt se om den er låst. For å nevne noen funksjoner.

Google: Integrasjon med Google gjør at du kan styre mye i bilen fra mobilen, når du sitter hjemme. Foto: Baard Larsen

Vi har fått testet bilen både med og uten tilhenger, og merker at når du har fullt batteri, er det minimalt med bensin som den nesten 2,2 tonn tunge SUV-en bruker. Før batteriet gikk tomt, var snittforbruket på 0,6 liter over 52 km, ifølge bilen. Med tomt batteri, uten henger, ble det derimot 0,8 liter på mila på motortrafikkveien mellom Arendal og Grimstad.

Fordel: Kan du lade batteriet opp ofte, vil dette totalt sett gi deg lavere driftskostnader. Foto: Baard Larsen

Lekkert

Kjøreteknisk er denne firehjulstrekkeren med automatgir, utrolig behagelig å kjøre. Med 709 Nm ytelse, er den utrolig rask, og du har null problem med å trekke en tilhenger på 2,2 tonn. Nå trakk ikke vi så tung tilhenger, siden vi ikke har klasse BE, men daglig leder Espen Stiansen ved Autostrada Arendal har trukket tung henger. Han forteller om et problemfritt båtopptak.

Åpning: Skal du på langrennstur eller i slalåmbakken, er det mulig å ha skiene inn via bakseteryggen i bagasjerommet. Foto: Baard Larsen

Ettersom bakenden på bilen senker seg, når bagasjeromslokket åpnes, så er det ikke noe problem å få lastet inn tyngre gjenstander. Vi fikk prøvd med en ubrukt sanketeine, som bildet over viser. Den var det mer enn nok plass til. Romslig er stikkord for XC60.

Endret: Det er gjort noen endringer på fronten av XC60, i tillegg til at den har fått større batteripakke. Foto: Baard Larsen

SUV-en har ikke fått noen oppdatert sikkerhetstest hos EuroNCAP ennå, men i forrige runde i knuseverket ble det fem stjerner, med 98 prosents score for voksne samt 87 prosents score for barn. Knallsterke tall, også her.

Enkelt: Liten spak til giret, og vriknapp for å starte eller stoppe. I tillegg har den ladeplate for mobil, om sistnevnte støtter dette. Foto: Baard Larsen

Premiumbil

Med en startpris på over 826.000 kroner, så er det liten tvil om at Volvos SUV er en premiumbil. Og skal du ha demobilen vår, med alt tilleggsutstyr, så lander du på over millionen. Prislappen, og litt høyt forbruk når batteriet er tomt,

Flott: Det er intet å utsette på plassen for tre voksne i baksetene heller. Foto: Baard Larsen

Egentlig er det kun de to tingene som gjør at det ikke kastes en ren sekser til Volvo XC60 ladbar hybrid. Samtidig må vi jo erkjenne at skal du ha en solid SUV, med god tilhengerkapasitet og solid plass, så er prislappen fort oppe på over 800.000 kroner. Så det blir en svak 6-er, men ikke så svak at den egentlig er en sterk 5-er.

Justering: Hekken på bilen hever og senker seg, blant annet når du åpner bagasjeromslokket. Foto: Baard Larsen

Selv om jeg savner den gamle XC60-en med dieselmotor, kanskje mest av nostalgiske grunner (?), er det liten tvil om at hybridutgaven er blitt en meget verdig arvtaker. Kvaliteten og finishen er upåklagelig, kjørekomforten førsteklasses, og solid hengerkapasitet. Sistnevnte gjør at det er en stor fordel med førerkort klasse BE. Jeg må erkjenne at det etter demokjøringen frister med både T8-en og BE-lappen.