Solid: Kvalitetsfølelsen på inventaret er meget høyt. Foto: Baard Larsen

Ifølge Babynames.com var det indianerne i USA som oftest brukte navnet Ariya, som betyr «A Ray of Hope». Eller en stråle av håp, om du vil. Andre mener at navnet kan oversettes til «Nobel». Uansett. Det er klart at den nye SUV-en fra Nissan lever opp til begge navnene.

Stor: Praktisk med litt størrelse på skjermen. Foto: Baard Larsen

For selv om det var forhjulstrekksvarianten vi testet, og ikke 4x4, så er det liten tvil om at den japanske bilprodusenten har klaffet med mye. Det er modellen med minste batteripakke som nå er kommet. 4x4 og større batteripakke kommer etter planen i november.

Stilig: Også bakbra er det noe friskt over linjene til Nissan Ariya. Foto: Baard Larsen

Holder løftet

Med forhjulstrekk og 63 kWt batteri, skal Nissan Ariya klare inntil 403 km før det er tomt for strøm. Men når været er sommerlig ute, og lite vind, klarer du med fornuftig kjøring å dra på min ti prosent over oppgitt rekkevidde før det er tid for å tømme lommeboken ved å lade hjemme. Og vi mener Nissan har gjort noe lurt på Ariya. Da tenker vi ikke bare på at den er så stille under kjøring, at du hører alle detaljer av musikken fra BOSE-anlegget. Vi tenker på hastigheten.

Todelt: Ved å løfte opp gulvet, kan du få større bagasjeromsplass. Foto: Baard Larsen

Toppfarten er begrenset til 160 km/t, samtidig som elektromotorens ytelse er på 218 hk og 300 Newtonmeter. Dette gjør at bilen er kjapp, uten å være noe lyn kontra et par andre konkurrenter. Men dette gjør igjen på sin side, at vi velger en mer UP-vennlig kjørestil. Som igjen gjør at du kan kjøre mil etter mil, uten å måtte kikke på strømmåleren. Her er det ikke noen tendenser til rekkeviddeangst, og jeg hadde glatt satt kursen mot Oslo for å teste ut om den klarer turen fra Grimstad uten å lade. Noe jeg tror SUV-en ville ha klart.

Romslig: God plass til tre voksne i baksetet. Eller to sitteputer for ungene, og serveringsbrett mellom dem. Foto: Baard Larsen

Batteripakken har en ladeeffekt på inntil 130 kW. Og den har Nissan gjort sitt for å sikre at du har mulighet til å utnytte til fulle på Ariya. For ikke bare har bilen kjøling av batteriet, om det trengs. Planlegger du litt, og trykker på en knapp en halvtime før du skal inn for å lade, blir batteriet klargjort for lading. På kalde dager betyr dette forvarming av batteriet for maks strømmottak. Bilen vi testet var for øvrig Advance-utgaven, som hadde tech-pakke som ekstrautstyr. Senere kommer også Evolve-utgaven, som har litt mer utstyr. Jeg tipper at sistnevnte utgave, med største batteri og 4x4, vil selge mest.

Kult: Fronten på Ariya er virkelig stilig. Foto: Baard Larsen

Har alt

Men demobilen finner vi raskt ut av har alt du egentlig har behov for. For de aller fleste vil nok 750 og maks tilhengervekt holde. Trenger du mer, så er det firehjulstrekkermodellen e-4ORCE som gjelder. Da dobles maksimalt tillatt tilhengervekt, men samtidig er det fort mulig at du trenger førerkort klasse BE. For øvrig er det litt forskjeller på de tre versjonene.

Bra: Selv med gulvet på høyeste nivå, er det god plass til bagasje. Foto: Baard Larsen

Standardversjonen, vår demobil, har 214 hk og 300 Nm effekt, med en rekkevidde opp til 403 km. Velger du største batteripakke, øker ytelsen på motoren til 238 hk, og rekkevidden til 533 km. Først på firehjulstrekkeren blir det større utslag, da den kommer med to elektromotorer, totalt 301 hk med 600 Nm ytelse. Og en rekkevidde som da blir rundt 500 km. Samtidig øker toppfarten til 200 km/t.

Flyttet: Greit med elektriske knapper for å blant annet velge gir. Foto: Baard Larsen

Kjøreteknisk finner vi intet å bemerke på Ariya 63 kWt i Advanceutgave. Dette er en flott familiebil, med solid plass til fem, der utvendig design er veldig stilfull. Med en kul front, mener jeg. Interiørmessig er det heller ikke noe å utsette på bilen. Nissan har løftet kjøregleden, kvaliteten og føreropplevelsen til et nivå som ligger godt over Leafen. Faktisk er vi fristet til å si at nå begynner Nissan Ariya å lukte på betegnelsen premiumbil.

Dobbelt: Både gammel og ny USB-port er å finne i midtkonsollen. Samt ladeuttak via sigarettenneren. Foto: Baard Larsen
Enkelt: Selvsagt har også Nissan Ariya, som mange av sine konkurrenter, 360 graders kamera. Foto: Baard Larsen