Faktisk har det vært veldig vanskelig å lande på hva konklusjonen skal bli på Solterra hva angår terningkast. For en firer føler vi vil være alt for strengt, samtidig som en femmer kanskje er litt i overkant.
Når vi allikevel landet på å gi den en femmer, er det på grunn av totalpakken. Mye utstyr, solid plass, god framkommelighet og meget god kjøreopplevelse for fører samt passasjerer.
Piping
Å lese seg opp på hele bruksanvisningen når det skal prøvekjøres en helg, landet vi på å gi opp. For det er en del ting som gjerne skulle ha vært slått av, eller dempet, av lyder fra bilen. I første rekke piping under rygging, men også «lane assist» og førerovervåking.
Mest irriterende var at du må nesten holde hendene i «ti på to» grep på rattet, for ikke å blokkere sensorene som skal følge med på om føreren er våken. Jeg holder mer klokka fire, og dermed ble det stadig varsel om at sikten var blokkert. Samtidig er det jo et viktig sikkerhetssystem.
Lane assist skal holde deg i ditt kjørefelt, men med smal vei, så er det fort at den vil inn og «hjelpe» deg litt. Jeg trodde jeg slo dette av, men tok tydeligvis feil. Konstant piping under rygging hadde også vært kjekt å få vekk. Om det ikke samtidig piper ute da. Tilhengervekt på 750 kilo holder nok for de fleste, men den kunne gjerne ha vært 250–500 kilo høyere.
Ypperlig
Nå er denne bilen et samarbeid med Toyota, så her får du det beste fra to japanske bilprodusenter. Subaru vil jeg påstå er en av framkommelighetsmesterne hva angår bil. Vi nevner bare Forester og Legacy, som to eksempler. Og Solterra er intet unntak.
Til å være en relativt kompakt SUV, så er det godt med plass til fører, og fire voksne passasjerer. Bagasjerommet er bredt og dypt, med mulighet for å gi deg enda mer plass ved å legge ned ett, to eller tre bakseter. En luke i mellomsetet bak, for ski, er dog noe vi savner. Men vi kan ikke få både i pose og i sekk?
Under kjøreturen merker vi at denne bilen passer ypperlig for norske forhold. God bakkeklaring, solid framkommelighet og ypperlig kjørekomfort, er noe som alt trekker opp. Selv om vi økte effekten på varmeapparatet til 20,5 grader, var oppgitt rekkevidde på over 30 mil. Etter en tur fra Grimstad til Arendal, og tilbake, skulle det fortsatt være nesten 27 mil igjen.
Oversikt
Med høyreist førerposisjon, og mange kameraer, har du som bilfører veldig god oversikt til alle sider. I baksetene ble de to minste på seks og åtte år plassert på sitteputer, og da var de storfornøyd med å kunne følge med på alt som skjedde. At de har tilgang på hver sin USB C-lader, var heller ikke feil.
Noen støyutfordringer klarte vi ikke å notere oss, selv på motorveien. Elektromotoren gjør jobben sin, og tar deg greit opp til fartsgrensene. Toppfarten er for øvrig på maks 160 km/t, men så fort har du ikke lov til å kjøre i Norge uansett. Og kanskje kan rekkevidden bli litt bedre ved programvareoptimalisering?
Demobilen, som er den modellen som det nok kommer til å selges mest av i Norge, har veldig mye utstyr. Elektrisk bakluke, mange ladeuttak både foran og bak, varme i ytre seter bak samt tilhengerfeste samt justering av kjørestil tilpasset underlaget, gir en god totalpakke. I EuroNCAPs test fikk Solterra fem av fem stjerner, med 88 og 87 prosents score for voksne og barn. På sikkerhetsutstyr ble det knallsterke 91 prosents score.
Jeg tror dette er en bil du enten vil falle helt for, eller ikke like i det hele tatt. Så ta ditt valg basert på en prat med Jim Tore Benestvedt hos Grimstad Bil AS, med prøvetur, før du bestemmer deg.
PS: Benestvedt sier lane assist og førerovervåkning kan slås av før hver kjøretur, og at piping under ryggelyd muligens kan slås av ved neste softwareoppdatering. DS.