Og denne bilen vil for øvrig også i løpet av vinteren komme som ren elektrisk coupe. Samtidig er den elektriske SUV-en E-3008 snart på vei inn til forretningen i Grimstad.
– En annen nyhet er at 308 kommer som elbil i nær framtid. Både som personbil, og ikke minst som stasjonsvogn. En elektrisk stasjonsvogn som klarer 40 mil, er noe mange har ventet på, forteller Repstad.
Imponert
Nå var det den hybride versjonen av 408 som vi prøvde, men Odd Gunnar kan fortelle at den elektriske utgaven vil være veldig lik den ladbare hybriden. Dog har bilforhandler-veteranen lovet at også de kommende nyhetene skal bli tilgjengelig for testing. Stas!
Testturen denne gang med hybriden, gikk først til Arendal og tilbake til Grimstad. Hele kjøreturen gikk på ren strøm, så det var jo en opptur. Det var spennende å se hvor langt vi klarte på elektrisk drift, og med litt pen kjøring, klarer du å rekke til fram til Nedeneskrysset før batteriet er tomt.
Selv min mor, som mener at enhver bil i deres husstand må ha fem ringer i grillen (Audi), ble imponert over 408. De to gamle, som moderen og faderen omtales som, har alltid vært skeptisk til franske biler. Men Peugeoten fikk dem på andre tanker.
Romslig
Til å være en coupe, er det godt med plass i bagasjerommet til denne ladbare hybriden. Og tre voksne har nok av plass i baksetet, i tillegg til at du har en fortreffelig komfort som fører av bilen. Setene er tipp topp, og gir en god kjøreopplevelse for store og små.
Selv om det er svingete veier til Åmli over Ubergsmoen, og en del veiarbeider på rv. 41 opp mot Treungen og Gautefall, er dette ikke noe du legger mye merke til bak rattet på Peugeot 408 ladbar hybrid. Her er det snakk om en skikkelig kjøremaskin, som er en nytelse å være sjåfør av.
Demobilen var av typen GT, med samlet motoreffekt på 180 hk. GT har av ekstrautstyr som Allure ikke har, blant annet seter i skinn, førersete med minne, elektrisk korsryggstøtte, aktiv filholder og to USB-C uttak både foran og bak. For å nevne noe.
Ikke toppscore
Peugeot 408 har også vært en tur innom knusetesten til EuroNCAP, hvor den kom ut med fire av fem stjerner. Bakgrunnen for at det ikke ble full score, har nok sammenheng med at sikkerhet for voksne «bare» ble på 76 prosent.
For nå holder det ikke lengre med seks kollisjonsputer, ESP og ryggesensorer som standard. Her må mer til for å få fem stjerner. Du må ha sidekollisjonsputer bak, foruten kollisjonsputer som sikrer bekken. Airbag som bare sikrer hodet foran og bak, anses ikke for å være «godt nok».
Personlig føler jeg at med blindsonevarsling, varsel for trafikk bakfra, adaptive cruisekontroll og generelt sett en aktsom kjøreatferd, som er standard i vår demobil som ekstrautstyr, er summen av sikkerhetsutstyr mer enn godkjent.