Uff: Bildet som ble tatt av ryggekamera, minner fotografen om å få ryddet mer hjemme. Her avsløres alt på skjermen. Foto: Baard Larsen

– Dette er en bil med god bakkeklaring, så du setter deg inn i bilen, ikke ned i bilen. Plassmessig er den også romslig, med solid plass til fem voksne og bagasje, sier daglig leder Jim Tore Benestvedt ved Grimstad Bil AS.

Romslig: Ikke noe å si på bagasjeromsplassen. Foto: Baard Larsen

Citroën-forhandleren på Bergemoen kan fortelle at rekkevidden på strøm for hybriden, er inntil 55 km. Vi klare 32 km på strøm, med to grader ute. Men så hadde vi ikke forvarmet batteriet før kjøreturen, noe som anbefales.

Hurtig: Med vegglader hjemme kan du få opptil 7,2 KWh ladeeffekt. Foto: Baard Larsen

Strålende

Når det eneste vi fant å utsette på bilen, var at den godt kunne ha hatt litt lettere ankomst til beltefestene i baksetet, vindusvisker bak, og gjerne «gammelt» USB-uttak, så sier det seg selv at dette var en strålende bil å teste.

Fornøyde: De to minste jentungene på seks og åtte år, var veldig tilfreds med å sitte i baksetene. Foto: Baard Larsen

Ettersom den er hybrid, så får du ikke verdens beste tilhengerkapasitet. Men 1.350 kilo vil holde for de fleste. De få gangene undertegnede har hatt behov for å trekke tyngre tilhenger, er det kona og hennes Subaru som har gjort jobben. Hun har førerkort klasse BE, noe jeg aldri har sett behovet for.

Muligheter: Det mangler ikke på strømuttak for å lage mobil og nettbrett i X-en. Foto: Baard Larsen

C5 X er veldig gjennomført, og tar sin halvbror C5 et steg opp i totalopplevelse. Med elektromotor som raskt får deg opp i fart, og klarer å kjøre på strøm i 90-sonen mellom Arendal og Grimstad, blir snittforbruket på bensin heller lavt. Kjører du lokalt, og lader når du kan, så bør bensintanken på 40 liter holde i flere uker!

Topp: God oversikt og førsteklasses kjørekomfort har du bak rattet i den nye Citroën-hybriden. Foto: Baard Larsen

Komfort

De to minste i huset var ikke i tvil da de skulle til barneskolen en torsdag morgen i slutten av oktober. Pappa måtte kjøre dem, i den nye demobilen. Og de to små trollene var klare på at dette var en flott bil, som var behagelig å sitte i baksettet på. Raskt påpekte de også at her kunne jo nettbrettene til begge to lades samtidig, så de kunne være på nett underveis.

Reduksjon: Å bytte over til annen kjøremodus kan gi deg lengre rekkevidde på strøm og bensin. Foto: Baard Larsen

Den nye franske SUV-en kommer i tre utgaver, startversjonen Feel Pack, Shine og toppmodellen Shine Pack. Det var for øvrig sistnevnte vi hadde under testen nylig. Og vi er storfornøyde med bilen på alle områder. Årsaken til at den ikke får terningkast seks, er at vi føler den skal henge meget høyt. Men C5 X er jammen ikke langt unna å få toppscore.

Stilig: Linjene på Citroën C5 X er meget fine. Foto: Baard Larsen

I EuroNCAPs test ble det fire av fem stjerner for C5 X, og 82 prosents score på sikkerhet for voksne, samt 87 prosent for barn. C5 fikk derimot fem stjerner, så her kan det nok ha sammenheng med hva som er av sikkerhetsutstyr. C5 X-versjonen som selges i Norge, har mye sikkerhetsutstyr. Og åtte kollisjonsputer. Det er godt nok for meg.

Lading: Også under midtarmlenet har du USB C-uttak. Foto: Baard Larsen

Kjøreglede

Etter mange mil bak rattet på C5 X, der turen gikk på riks- og motorveier for å hente deler til båt og garasjeprosjekt, er det liten tvil om at Citroën med denne kompakte SUV-en med tohjulstrekk, leverer kjøreglede på høyt nivå. Høy sittestilling og bra sikt til alle sider, trekker jo opp.

Oversikt: Med full bensintank og strømtank, kommer du langt på vei. Her har vi stoppet for kaffepause i Tvedestrand, ved Shell E18. Foto: Baard Larsen

Som med andre biler fra den franske produsenten, har den utrolig god kjørekomfort. Setene har blant annet massasjefunksjon for fører og passasjer foran, og det er jo ikke feil når du er litt stiv og støl på morgenkvisten. Med 360 graders kamera slipper du også å snu deg for mye når du rygger.

Rengjøring: C5 X-en har ryggekamera, som du kan få vasket ved hjelp av spyling. Foto: Baard Larsen

Ettersom vår demobil hadde en del ekstrautstyr, ligger den noen titalls tusen over på pris, kontra innstegsmodellen. Men vi betaler gjerne ekstra, for å få adaptive cruisekontroll, høyere ladeeffekt på hjemmeladeren, soltak og den store, utvidede sikkerhetspakken.

Topp: To unger i baksetet, og to USB C-uttak. – Perfekt, mente de to små. Foto: Baard Larsen