– Dette er en bil med god bakkeklaring, så du setter deg inn i bilen, ikke ned i bilen. Plassmessig er den også romslig, med solid plass til fem voksne og bagasje, sier daglig leder Jim Tore Benestvedt ved Grimstad Bil AS.
Citroën-forhandleren på Bergemoen kan fortelle at rekkevidden på strøm for hybriden, er inntil 55 km. Vi klare 32 km på strøm, med to grader ute. Men så hadde vi ikke forvarmet batteriet før kjøreturen, noe som anbefales.
Strålende
Når det eneste vi fant å utsette på bilen, var at den godt kunne ha hatt litt lettere ankomst til beltefestene i baksetet, vindusvisker bak, og gjerne «gammelt» USB-uttak, så sier det seg selv at dette var en strålende bil å teste.
Ettersom den er hybrid, så får du ikke verdens beste tilhengerkapasitet. Men 1.350 kilo vil holde for de fleste. De få gangene undertegnede har hatt behov for å trekke tyngre tilhenger, er det kona og hennes Subaru som har gjort jobben. Hun har førerkort klasse BE, noe jeg aldri har sett behovet for.
C5 X er veldig gjennomført, og tar sin halvbror C5 et steg opp i totalopplevelse. Med elektromotor som raskt får deg opp i fart, og klarer å kjøre på strøm i 90-sonen mellom Arendal og Grimstad, blir snittforbruket på bensin heller lavt. Kjører du lokalt, og lader når du kan, så bør bensintanken på 40 liter holde i flere uker!
Komfort
De to minste i huset var ikke i tvil da de skulle til barneskolen en torsdag morgen i slutten av oktober. Pappa måtte kjøre dem, i den nye demobilen. Og de to små trollene var klare på at dette var en flott bil, som var behagelig å sitte i baksettet på. Raskt påpekte de også at her kunne jo nettbrettene til begge to lades samtidig, så de kunne være på nett underveis.
Den nye franske SUV-en kommer i tre utgaver, startversjonen Feel Pack, Shine og toppmodellen Shine Pack. Det var for øvrig sistnevnte vi hadde under testen nylig. Og vi er storfornøyde med bilen på alle områder. Årsaken til at den ikke får terningkast seks, er at vi føler den skal henge meget høyt. Men C5 X er jammen ikke langt unna å få toppscore.
I EuroNCAPs test ble det fire av fem stjerner for C5 X, og 82 prosents score på sikkerhet for voksne, samt 87 prosent for barn. C5 fikk derimot fem stjerner, så her kan det nok ha sammenheng med hva som er av sikkerhetsutstyr. C5 X-versjonen som selges i Norge, har mye sikkerhetsutstyr. Og åtte kollisjonsputer. Det er godt nok for meg.
Kjøreglede
Etter mange mil bak rattet på C5 X, der turen gikk på riks- og motorveier for å hente deler til båt og garasjeprosjekt, er det liten tvil om at Citroën med denne kompakte SUV-en med tohjulstrekk, leverer kjøreglede på høyt nivå. Høy sittestilling og bra sikt til alle sider, trekker jo opp.
Som med andre biler fra den franske produsenten, har den utrolig god kjørekomfort. Setene har blant annet massasjefunksjon for fører og passasjer foran, og det er jo ikke feil når du er litt stiv og støl på morgenkvisten. Med 360 graders kamera slipper du også å snu deg for mye når du rygger.
Ettersom vår demobil hadde en del ekstrautstyr, ligger den noen titalls tusen over på pris, kontra innstegsmodellen. Men vi betaler gjerne ekstra, for å få adaptive cruisekontroll, høyere ladeeffekt på hjemmeladeren, soltak og den store, utvidede sikkerhetspakken.