Det er ingen overdrivelse å si at ID. Buzz er det mange som har ventet på. For foreldregenerasjonen er det nok mange som hadde den gamle Transporter T1 i en eller annen versjon.

For ti år siden ble produksjonen av «hippiebussen» avsluttet, og et kjøretøy med ikonstatus gikk over i historien. Men nå har Volkswagen gjenopplivet klassikeren, under navnet ID. Buzz.

Stas: Med USB-C ladeuttak i passasjerdøren, forsvant eldstejenta fort inn i mobilens verden. Foto: Baard Larsen

Kjekt å ha

Så langt får du den som treseters varebil, der den i tillegg heter Cargo, eller som femseter. Senere vil det bli enda mer «buzz» rundt ID-modellen, når det blir mulighet for åtte seter. Om den senere vil komme med forhjulstrekk eller firehjulstrekk, ikke bare bakhjulstrekk, er så langt ikke kjent.

Overnatting: Bunnplate er ekstrautstyr. Og gjør at du kan legge ting i mellomrommet, og sove bak i bilen. Om begge to ikke veier over 245 kilo. Foto: Baard Larsen

Vi testet femseteren, som har en startpris på 496.700 kroner. Men noe kjekt ekstrautstyr hadde vi, som elektriske sidedører, elektrisk bagasjerom og tilhengerfeste. Bortsett fra tilhengerfeste, er kanskje det andre mer kjekt å ha. Ser du ikke behovet, så er det jo penger å spare.

Romslig: Ypperlig plass til tre voksne i baksetet til ID. Buzz. Det var mange som ville kikke da vi parkerte under kjøreturene våre. Foto: Baard Larsen

Motoren på ID-Buzz yter 204 hk/310 Nm, og har begrenset toppfart på 145 km/t. Med en ladeeffekt på opptil 170 kW, så skal du klare å få batteriet opp fra fem prosent til 80 prosent i løpet av en snau halvtime. Batteriet er for øvrig på 77 kWh netto effekt, og skal gi deg opptil 418 km rekkevidde på blandet kjøring. Mye henger her sammen med at bilen er bygd opp fra bunnen for å være elektrisk.

Kjapp: Om ikke på femøren, så har i alle fall retrobilen meget god svingradius. Foto: Baard Larsen

Overrasker

Svingradiusen på Buzz er noe av det vi raskt merker oss. For den er overraskende god. Bakhjulstrekk og framhjul nesten helt i front, gjør sitt til at lukeparkeringen gikk som en drøm. Og så har den selvsagt en rekke ryggekamera og sensorer, som hjelper til. Noen egen sikkerhetstest fant vi ikke hos EuroNCAP, men halvbror Multivan fikk fem stjerner og 90 prosent score for voksne. Samt 89 prosent for barn!

Todelt: Baksetene kunne kanskje ha vært tredelt. Uansett fungerer det topp, og flatt gulv er aldri feil om du skal handle på OK Marine. Foto: Baard Larsen

Du sitter behagelig høyt i bilen, og får dermed veldig god oversikt til alle sider. Passasjerene kan, i likhet med oss foran, nyte godt av meget behagelige seter. Og VW har til og med tatt seg råd til å ha armhvilere på begge sider til både fører og passasjer foran. Med dobbelt koppeholder mellom framsetene, plassert under dashbordet.

Skarpt: Lysene på ID-en er så gode, at vi på kvelden lurte på om fjernlyset sto på. Foto: Baard Larsen

Et par småting er det derimot, som vi vil påpeke. At ikke rekkevidden er nærme de oppgitte tall, hadde nok sammenheng med kulde og snøføre ute. Pluss at vi var en del ute på motorveien, for å teste bilen. Her merket vi at det var noe kjørestøy, kanskje på grunn av dekktypen. Eller fra sidedørene? Noen hundre kilo mer i tilhengerkapasitet, hadde heller ikke vært feil.

Kaffe: Plass til to kopper. Eller to halvlitere med (jule) brus. Foto: Baard Larsen

Beste ID-en

Men. Det skal erkjennes at her føler jeg at Volkswagen virkelig har gjort en totalt sett solid jobb med ID-Buzz. Nå har vi testet en del ID-modeller, og denne har jeg ingen problemer med å utnevne til den beste ID-en som så langt er prøvekjørt. For mye er veldig bra.

Stor: Midt på dashbordet finner du den trykkfølsomme skjermen, som gir deg oversikt på alt. Foto: Baard Larsen

Solid plass foran og bak, til fem voksne, topp høyde under taket og stort bagasjerom trekker virkelig opp. Rører du ikke baksettene, så har du 1.121 liter å fylle på med. Legges setene ned, øker dette til hele 2.205 liter. Med setene lagt ned, og ekstrautstyr som bakplater, kan to voksne sove i bilen. For lengden blir da over to meter.

Klargjort: Femseteren vil senere også komme som åtteseter. Foto: Baard Larsen

Etter en helg bak rattet på ID-en, er det liten tvil om at denne tar seg veldig godt fram på vinterføret. Vektbalansen er upåklagelig, og du legger ikke mye merke til at dette er en bakhjulstrukket bil. Mange lure løsninger, som bildene viser, samt topp kjørekomfort, gjør at vi tror retrobilen vil selge meget bra.

Godkjent: Litt høyt strømforbruk. Mye på grunn av vinterføre, og farting på motorveiene. Foto: Baard Larsen