Ifølge daglig leder Dagfinn Noddeland ved Arendal Auto, som er forhandler av Ford, skal e-Transit klare inntil 317 km i rekkevidde. Og nyttelasten er oppgitt til 1.684 kilo. Videre har demobilen vår en pakke med blant annet adaptive cruisekontroll. Bare det er gull verdt.

Data fra Statens vegvesens kjøretøysregisteret Autosys, sier at bilen har en maksimal toppfart på 133 km/t. Så her er toppfart kuttet, for å gi bedre rekkevidde. Treseteren kan trekke tilhenger på 750 kilo, mens du kan laste inntil 789 kilo i lasterommet.

Romslig: Godt med plass i lasterommet. Foto: Baard Larsen

God trøkk

Motoren er oppgitt til å yte 269 hk, med en effekt på 430 Nm, noe som er mer enn nok til å sørge for at den store varebilen kommer raskt opp i fartsgrensen på E18. At toppfarten er sperret, tenker jeg er like greit. Du kjøper jo ikke varebil for å ha den som sportsbil. Og lavere toppfart gir bedre rekkevidde, spesielt med mye last. Faktisk kan du også få den ene utgaven med hastighetsbegrenser på 90 km/t, om du ønsker det.

Bakhjulstrekk: Selv om motoren henger under varebilen, er det god bakkeklaring. Foto: Baard Larsen

En lite ting som er verdt å merke seg, om du har en Transit i dag med drivstoffmotor, er at lastekapasiteten ikke er redusert. Selv om e-Transit er en varebil som opprinnelig er laget for drivstoffmotorer. Litt av årsaken ligger i at batteriene ligger under gulvet, som fra før er opphøyd i varebilen. Og så er elektromotoren plassert under bak, noe som gjør at bilen er bakhjulstrukket.

Treseter: Den elektriske varebilen e-Transit fra Ford, har solid plass til tre voksne. Foto: Baard Larsen

Faktisk er vår demobil litt «negativ», ettersom den oppgir lavere forventet rekkevidde ved fullt batteri enn hva som er forventet. Dette har sin bakgrunn i at bilens systemer starter med lav rekkevidde, ettersom det er forventet at du har mye last. Etter hvert vil du se at oppgitt kilometer synker senere enn antall kilometer du legger bak deg. Noe uvant, men greit å vite at det er tatt høyde for fullt lasterom.

Uttak: Bak er det mulighet for å koble til to 230V strømuttak. Foto: Baard Larsen

Omfattende

Vår demobil hadde Pro Power Ombord-systemet, noe som betyr at du kan plugge inn to verktøy i kontakten i lasterommet. Og samtidig lade mobilen, eller få strøm til PC eller nettbrett. For mellom setene foran er det også uttak til 230V. Og så har den selvsagt USB C-lader samt standard 12V-uttak foran. Ellers har den smart akselerasjonskontroll, som forbedrer rekkevidden, men reduserer effekten.

Trøkk: Under panseret finner du ikke motoren, for den er bak. Foto: Baard Larsen

Du har for øvrig flere varianter av varebilen. Du kan få den som varebil, dobbeltkabin varebil, seksseters varebil og enkelkabin planbil. Den har tre lengder, og to høyder, L2, L3 og L4, samt H2 og H3. I vår test tar vi utgangspunkt for de data som gjelder demobilen, en L3 H2 med 269 hk. e-Transit kan også fås med 184 hk motor, og samme ytelse i Nm: 430.

Mer: Foran er det muligheter for å koble til strøm for f. eks. PC. Foto: Baard Larsen

For å få et best mulig inntrykk av modellutvalget, og hva som Ford kan tilby med sin nye e-Transit, så er det letteste å ta turen innom forhandleren. De har demobiler tilgjengelig, og om du ikke dekker hele Agder-fylket i jobbsammenheng, kan fort en elektrisk varebil vare noe å kjøpe. Mange offentlige etater er nå så opptatt av det grønne skiftet, at det i noen sammenhenger er krav om elektrisk kjøretøy i anbudene!

Variert: Varebilen kommer i forskjellige lengder og høyder. Foto: Baard Larsen

Fortreffelig

Nå har denne varebilen bakhjulstrekk, men med litt tyngde var utstyr i lasterommet, er neppe dette noe du vil ha problemer med på vinterføre. I tillegg er e-Transit en relativt tung bil, som med plasseringen av batteriene, sørget for god vektbalanse. I totalsum så har dette blitt en veldig solid varebil, som kan være fortreffelig for håndverkere.

Brukbart: Rekkevidden som oppgis ved start, er lavere enn hva som blir reelt. I alle fall om du ikke fylle lasterommet helt opp. Foto: Baard Larsen

Kjøreteknisk har vi ikke noe å utsette på varebilen, som i tillegg tilbyr solide seter for fører og to passasjerer. For du sitter høyt og godt, med flott oversikt rundt bilen. Noe som også kamerasystemet hjelper deg med. Førersetet har i tillegg mange justeringsmuligheter, slik at du garantert finner en optimal sittekomfort. Bak rattet er det i tillegg kort vei til koppeholdere, og ser skrått ned på en solid skjerm for styring av de fleste systemer.

Fordel: Mulighet for tilhenger, mye last og veldig god komfort, er noe som trekker opp. Foto: Baard Larsen

Lasterommet er solid, og avhengig av modelltype kan du få plass til fra 9,5 m3 til 15,1 m3. Med nyttelast på opptil 1.684 kilo. At ikke tilhengeren kan trekke mer enn 750 kilo, kan kanskje være et minus for noen. Samt mangelen på firehjulstrekk. Men jeg tenker at med så stort lasterom, med muligheten for store lengder, reduserer dette sterkt behovet for å kunne trekke stor tilhenger. At ladeinntaket er i fronten, mener jeg er et stort pluss. Da kommer du lett til alle ladestasjoner som er langs veiene.

Mobil: Både USB C-uttak og 12V-uttak finner du bak rattet. Foto: Baard Larsen
Stor: Skjermen i dashbordet gir det all informasjon du trenger. Foto: Baard Larsen