Forrige gang Forbrukerrådet gjorde en undersøkelse av batterigarantien, var i 2018. Da var Hyundai best, fulgt av BMW, Mitsubishi og Volkswagen. Tesla lå helt nederst, mens Mercedes lå på tiendeplass.

37 bilmerker sjekket

I år er Mercedes øverst, fulgt av Tesla. Totalt var 37 bilmerker med i undersøkelsen.

Forbedring: Da Forbrukerrådet undersøkte batterigarantier i 2018, havnet Tesla nederst på listen. I år ble merket nummer to. Foto: NTB Tema

– I 2018 hadde ikke Tesla noen kapasitetsgaranti på sine batterier. I dag har de 8 år eller 197.000 kilometer, samt at kapasitetsgarantien ikke krever service. Det er denne endringen som i praksis har ført til Teslas nye plassering på listen, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

For forbrukerne er den generelle utviklingen positiv.

– Mange av bilmerkene har forbedret garantien betraktelig siden forrige gang Forbrukerrådet undersøkte, påpeker Iversen.

Positiv: Thomas Iversen i Forbrukerrådet er fornøyd med at mange bilmerker har en langt bedre garanti i dag enn for fem år siden. Foto: Gorm Kallestad / NTB Foto: Gorm Kallestad / NTB Tema

Mange på tredjeplass

Hyundai som var øverst sist, ligger nå på tredjeplass. Den posisjonen deler merket med 14 andre: Audi, BMW, Citroën, Cupra, DS, Fiat, Mini, Opel, Peugeot, Polestar, Renault, Skoda, Seat og Volkswagen.

– Det at 14 merker i år kan tilby like gode vilkår som vinneren i 2018, forteller oss at mange bilimportører har fått opp øynene for at gode garantivilkår er viktig for forbrukerne, sier Iversen.

Varighet og kjørelengde

Elementene Forbrukerrådet har sett på, er garantivarighet, kjørelengdebegrensning og serviceforutsetninger, i tillegg til hvilken restkapasitet som garanteres og under hvilke vilkår.

Nederst på listen finner vi Hongqi. Årsaken er at merket ikke selv hadde mulighet til å gjennomføre kapasitetstester.

– Det hører med til historien at Hongqi etter at Forbrukerrådets undersøkelse ble gjennomført, har innført muligheten for kapasitetstester. Vi har oppdatert nettsaken på Forbrukerrådets side med den informasjonen, selv om vi ikke endrer selve tabellene, sier Iversen. (NTB)