Morten Abrahamsen / NTB

National Electric Vehicle Sweden (NEVS) kjøpte konkursboet etter Saab i 2012. Planen var å fortsette bilproduksjonen i Trollhättan. Men økonomien var tidlig dårlig, noe som blant annet førte til at flyprodusenten Saab trakk tilbake tillatelsen til å bruke merkenavnet Saab.

NEVS er kinesisk eid, og i februar ble det klart at 320 av 340 ansatte fikk oppsigelsesvarsel. Går man inn på hjemmesiden deres i dag, kommer det opp en beskjed om at virksomheten er satt i «dvale».

Inspirert: Interiøret ser ut til å være inspirert av skandinavisk design. Foto: NTB Tema

Emily

De senere årene har NEVS jobbet med en elbil under prosjektnavnet Emily. Dette var bilen som skulle ta opp arven etter Saab.

Reklamebyrået Plint i Trollhättan fulgte prosjektet og har nå publisert bilder av kjøretøyet. Her kommer det fram at Emily-utviklingen startet i 2019, og at NEVS var klare med en prototyp mindre enn ett år senere.

Ifølge den svenske bilnettsiden Carup har Emily fire elmotorer, en i hvert hjul, hver med en effekt på 120 hestekrefter. En kraftigere versjon var også under utvikling. Prototypen skal ha brukt 4,8 sekunder på null til hundre, mens den kraftigere versjonen skulle klare det på 3,2 sekunder.

Lang rekkevidde: NEVS Emily skal ha en rekkevidde på 100 mil. Foto: NTB Tema

Til salgs

Det skal ha blitt bygget seks eksemplarer av Emily, med en rekkevidde på solide 100 mil og en batterikapasitet på 175 kWt.

– Prosjektet er rundt ett og et halvt år unna å være produksjonsklart. Alt er på plass for at bilen kan settes i produksjon. Prototypene er fullt kjørbare, det eneste de mangler er airbag og autobrems, sier Peter Dahl, som var sjef for prosjektet, til Carup.

Nina Selander, konsernsjef i NEVS, sier prosjektet er til salgs.

– Det bør leve videre. Bilen er en for fin, for god og for moderne til at det ikke blir noe av. Interesserte er velkomne, sier hun.