Morten Abrahamsen, NTB

Nio er en av de ferske kinesiske bilprodusentene som kommer med nye modeller på løpende bånd. Så langt i år er ET5 merkets tredje lansering, og det er visstnok flere rett rundt hjørnet. ET5 er en mellomstor sedan, selvsagt en elbil, og det er ikke til å komme ifra at den konkurrerer direkte med Tesla Model 3.

Både Nio og Tesla er i utgangspunktet oppstartsbedrifter, men det er selvsagt en massiv forskjell på dem i dag. Tesla er stor og etablert, mens Nio er i oppbyggingsfasen. Mens Tesla for ti år siden startet å bygge ut ladenettverket sitt, har Nio nettopp begynt å bygge ut batteribyttestasjoner.

Venstre bak: Nio ET5 har ladeluken på venstre bakskjerm, dermed passer de lett inn på en Tesla-ladestasjon. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Foto: NTB Tema
På tredjeplass: Per i dag er Tesla Model 3 den elbilmodellen det er tredje flest at på norske veier. Foto: NTB Tema

Minimalisme vs. luksus

ET5 er 10 centimeter lengre enn Model 3, noe som kan ha sammenheng med at den skal ha plass til et 100 kWt batteri – og etter hvert også ett på 150 kWt. Batteriet i Model 3 er på 70 kWt.

Batteriet er nok også en del av forklaringen på bilenes ganske betydelige vektforskjell – ET5 er drøyt 300 kilo tyngre enn Teslaen. En annen årsak til vektforskjellen finner man i interiøret. Der er Model 3 minimalistisk på grensen til det simple, mens ET5 framstår som en luksusbil med materialer, og ikke minst seter, av en helt annen kvalitet.

Enkelt: Interiøret i Model 3 er svært enkelt, men funksjonelt. Så å si alt er samlet på skjermen i midten, som er enkel i bruk. Foto: NTB Tema

Forbruksvinneren

Her er vi inne på det som alltid er Teslas styrke i sammenligninger: strømforbruk. ET5 og Model 3 har ganske lik oppgitt rekkevidde, henholdsvis 58 mil for førstnevnte og 60 mil for sistnevnte.

Snittforbruket på en variert landeveistur med Model 3 var rett over 1,2 kWt per mil, noe som er ekstremt lavt. ET5 lå lenge rundt 2 kWt per mil, men med rolig kjøring fikk vi den ned til 1,6.

Komfort: Nio ET5 hat også et enkelt interiør, men det føles langt mer påkostet enn Teslas, og setekomforten er bedre. Foto: NTB Tema

Moro på veien

Begge bilene er av de morsommere elbilene på veien. De er smidige og forholdsvis små, kombinert med mye effekt og firehjulstrekk. I Model 3 er sittestillingen litt lavere, noe som gir en mer sportslig følelse. Det er uklart hvorfor Nio har valgt å sette setet ganske høyt i en bil som dette.

Er man blant dem som føler at mange elbiler har fått for antiseptiske og kjedelige kjøreegenskaper, vil man sette pris på både Nioen og Teslaen. I begge bilene kan man styre hvor hissige de skal være gjennom programmer. Model 3 er den som gir mest kjøreglede. Lavere vekt er trolig en faktor her, som gjør at den framstår som smidigere og mer lettbeint. Teslaen sitter også bedre i svinger, men her spiller nok dekkene på testbilene inn. Nioen var utstyrt med piggfrie vinterdekk, mens Teslaen sto på sommerdekk.

Nioen har en litt kjappere null til hundre-tid, 4 mot 4,4 sekunder. Begge deler er ekstremt kvikt.

Slike ting er gøy, men strengt tatt ikke så viktig. Mer sentralt er det hvordan de virker som bruksbiler.

Duellen: Det finnes rundt 40.000 Tesla Model 3 i Norge. Nio ET5 (t.h.) er helt fersk og ruller inn det samme segmentet. Foto: NTB Tema

Komfortforskjell

På veien er ET5 klart mest komfortabel. Understellet er noe mer ettergivende enn hos Model 3. Teslaen er i overkant stram, og ikke spesielt trivelig når underlaget er ujevnt. Den er også mer støyende. Lydisoleringen i ET5 er merkbart bedre, og til tross for en litt merkelig høy sittestilling er selve setekomforten klart best i kineseren. Totalt sett er den opplevde kvaliteten på interiøret definitivt bedre i nykommeren. Baksetepassasjerene har det trangt i begge bilene.

Når det gjelder bagasje, er det derimot matchutfallet klart – med fordel Amerika. ET5 har ingen frunk, ei heller nevneverdig plass under bagasjeromsgulvet, mens Model 3 har begge deler. Hovedrommet bak er noenlunde likt. Begge har delbar bakseterygg, men ingen har skiluke.

Trangt: Heller ikke i Model 3 er bakseteplassen videre god. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Foto: NTB Tema
Ikke romslig: Bakseteplassen i Nio ET5 er ikke all verden. Foto: NTB Tema

Fersk eller velprøvd?

Prismessig er det faktisk litt komplisert å sammenligne de to bilene. Nio kommer nemlig med to ulike løsninger. Enten kan man kjøpe bil med batteri for 619.000 kroner, eller så kan man leie batteriet – en løsning de fleste Nio-kundene velger. Da er startprisen 421.000 kroner, deretter 1999 kroner per måned for 100 kWt-batteriet. Tesla Model 3 Long Range starter på 489.000 kroner. Det vil si at dersom du går for en ET5 med batterileie, tar det snaut tre år å komme opp i prisen for en Model 3.

Nio ET5 gjør et skikkelig forsøk på å true Model 3. På komfort og kvalitetsfølelse er bilen på et klart bedre nivå. At Nio i tillegg kan by på batteribytte, er en ekstra bonus. Samtidig er det ikke til å komme ifra Model 3 er best på det rent elbiltekniske. Den går lengre, lader fortere og er lettere og er smartere bygget.

At Nio er et ferskt merke, mens Tesla har vært lengre på markedet enn noen annen seriøs elbilprodusent, gjør at de som søker trygghet vet hvor de skal handle. På den annen side er utviklingsfarten til Nio – og mange andre kinesiske selskaper – så hurtig at Tesla ikke skal føle seg spesielt trygge på tetposisjonen i årene som kommer.

Pluss og minus

Nio ET5 AWD LR

+

Komfort

Kvalitet på interiør

Batteribytte

Forbruk

Nytt merke

Tesla Model 3 Long Range AWD

+

Forbruk

Etablert elbilprodusent

Kjøreegenskaper

Simpelt interiør

Støy og komfort