Fra Grimstad: Salgssjef Trond Oddvar Olsen ved Gromstad Motor Stoa er mannen å kontakte om du er på jakt etter ny Škoda. Foto: Baard Larsen

Forrige gang vi fikk lagt nevene våre på rattet til en demobil fra Gromstad Motor Stoa, hadde Olsen plukket ut den stasjonsvognlignende SUV-en Škoda Enyaq iV80 til oss.

Godkjent: Litt mindre lastekapasitet enn storebror. Men fortsatt greit med plass. Foto: Baard Larsen

Denne gangen var det Coupé-utgaven som vi fikk testet, som heter Škoda Enyaq Coupé RS iV. Fortsatt en flott bil, som garantert vil passe til mange. Og som virkelig er en god bil, også på sørlandsk vinterføre.

Fornøyd: Tenåringen i huset hadde ikke noe å utsette på demobilen. Kjøringen til fotografen derimot, er en annen sak. Foto: Baard Larsen

Premium

Det er liten tvil om at det tsjekkiske bilmerket, som er en del av VAG-konsernet (Volkswagen Audi Group), fortsetter sin harde satsing på å bli ansett for å være et premium bilmerke. Noe de virkelig klarer.

Pluss: Aldri feil å ha mulighet til å legge løsøre i en kasse, om det bare er to i baksetene. Foto: Baard Larsen

For hver utgave som kommer fra Škoda, både ser og føles bilene ut til å ha blitt enda litt bedre. Men stadig bedre kvalitet og finish. Coupé-utgaven er således intet unntak. Rene linjer, flotte overganger, og meget god kjørekomfort.

Lavere: Forskjellen på Škoda Enyaq som ren iV, kontra Coupé RS iV, er høyden fra baksetet og til hekken. Foto: Baard Larsen

Ettersom det er en heller tung og stor SUV- var det interessant å teste denne bilen med vinterdekk på snø og isføre. Salgssjefen fra Grimstad mente på at det skulle mye til for å miste veigrepet. Vi dro aldri stikket for langt, men merket med godt fart i rundkjøringer, at Olsen hadde rett.

Praktisk: Handlenett med plass til litt av hvert. Foto: Baard Larsen

Kjørekomfort

Med mange systemet som assisterer deg under kjøring, tar du deg lekende lett fram på hovedveiene og sideveiene med denne SUV-en. Setet kan justeres i alle ønskelige retninger, slik at du finner optimal sittestilling, som gir god sikt og behagelig kjørekomfort.

Trippel: Lading fra USB-C uttak for maks effekt, og mulighet for å lade trådløst. Foto: Baard Larsen
Stas: De to minste i huset, på seks og åtte år, var veldig fornøyd med å bli hentet og kjørt til barneskolen i den nye Škodaen. Foto: Baard Larsen

Škodaen er i tillegg en veldig praktisk bil, som har paraply innfelt i siden på døren. Og vindusskrape som er integrert i bagasjeromslokket. Videre er det «handlenett» i bagasjerommet, og oppbevaringskasse foran baksetene.

Holder: Rekkevidden til Škoda Enyaq Coupé RS iV er god nok til å ta deg til Oslo uten ladestopp. Foto: Baard Larsen

Både foran og til de ytterste baksetene er det setevarme, i tillegg til at du har to USB-C ladeuttak bak. Foran har du også to høyhastighetsladere, samt mulighet for å lade mobilen på ladeplate. Sistnevnte krever litt nyere mobiltelefon. Når vi er inne på lading: Kjøp dedikert ladeboks til å ha hjemme, så blir det raskere og tryggere lading av bilen!

Best: For tryggest og mest effektiv lading, anbefales det at du får elektriker til å installere en dedikert lader hjemme. Foto: Baard Larsen

Enkelt

Škodaen har mer enn god nok plass til to voksne foran og tre voksne bak, men coupé-vinkelen bak gjør at dersom det er noen virkelig langbeinte i reisefølget, bør de nok sitte foran. Ellers har den nok av plass til bagasje. Tilkobling av mobil og bruken av den trykkfølsomme skjermen, er veldig enkel.

Rom: Mellom setene foran finner du en del lagringsplass. Foto: Baard Larsen

På sikkerhetstesten til EuroNCAP fikk Enyaq i SUV-utgave fem stjerner, og henholdsvis 94 prosent og 89 prosents score for sikkerheten til voksne og barn. Disse tallene er også gyldige for vår testversjon. Det er liten tvil om at du uansett Skoda-utgave, får en nybil med premium sikkerhet for store og små.

Flott: Førsteklasses trykkfølsom skjerm, med kart og kameraer, hadde vår demobil. Foto: Baard Larsen

Uten forkleinelse for Coupé-utgaven, så må jeg for øvrig erkjenne at jeg heller hadde gått for den stasjonsvognlignende SUV-utgaven iV 80X med utstyrsnivå Ultra. Da får du også firehjulstrekk, noe bedre nyttelast, og det til en pris som er rett over startprisen på demobilen vår.