Fire: Ladeselskapet Mer har fått opp fire lynladere mellom Betania og Extra Øygårdsdalen. De gir inntil 150 kWh i ladeeffekt, og er de eneste lynladerne i Grimstad. Foto: Baard Larsen

– Trenger flere ladestasjoner og satsing på hydrogenbiler

Det er stor manko på hurtigladere og lynladere ved E18 mellom Kristiansand og Oslo, melder NAF. For Arnt Gunnar Tønnessen (V) er dette gammelt nytt.

I januar for over fem år siden, ble det pratet om planer for hydrogentankeanlegg i Aust-Agder fylke. Da var fylkeskommunen på banen, og ville ha satsning langs E18. Flere steder ble spilt inn som aktuelle lokasjoner, blant annet i Grimstad og Lillesand.

Les også
Vil ha hydrogenstasjon snarest

Den gang sa Tønnessen at det var på tide å få tankeanlegg for hydrogenbiler i Grimstad, ettersom flere hydrogenbiler var på vei. Og at det måtte komme flere hurtigladere/lynladere. Siden har intet skjedd.

Gammelt nytt

– I januar 2016 etterlyste du satsning på tankeanlegg for hydrogenbiler, og nevnte behover for flere lynladere/hurtigladere. Men ingenting skjedde. Nå sier NAF at det er for få av disse langs E18 mellom Kristiansand og Oslo. Var du for mye forut for din tid?

Velkjent: Vinteren 2015/2016 sa Arnt Gunnar Tønnessen (V) til Adressa, at det var behov for hydrogentankeanlegg i Grimstad. Og etterlyste hurtigladere. Fem år senere roper NAF varsku over manglen. Foto: Baard Larsen

– Ja. Det stemmer at nå er det fem år siden jeg var ute i Adressa, og sa at det var behov for flere hurtigladestasjoner, samt at det måtte komme hydrogenladestasjoner i Grimstad. Etter den tid har det kommet noen ladere, men de fleste er maks 50 kWh. Så Venstre var nok for tidlig ute, men den gang så vi potensialet i veksten for elbiler og hydrogenbiler, sier Arnt Gunnar Tønnessen (V).

– Jeg tror at det nok er mest på sommeren er behov for lynlading, men det er behov for å få på plass flere ladestasjoner av denne typen. For det vil på lengre sikt bli økt behov. Både for pendlere og de som kjører mellom Kristiansand og Oslo. Nå er Lillesand nærmeste sted med lynladere, legger han til.

Dobbel: Det er to hurtigladere tilgjengelig her, og to til som kommer. Men stasjonene utenfor McDonalds klarer maks 50 kWh i ladeeffekt. Foto: Baard Larsen

Undervurdert

– Og så tror jeg at det undervurdert at mange har kjøpt dedikert lader for å ha hjemme. Selv om det absolutt er behov for flere lynladestasjon som kan gi inntil 150 kWh i Grimstad. Dagens elbiler kan jo ta opp til 150 kWh i ladeeffekt, og da blir 50 kWh for trege, mener Tønnessen.

– Samtidig forstår jeg at det nok ventes litt med å bygge ut lynladere, og hydrogenladestasjoner, ettersom trase for ny E18 ikke er landet. Det har jo ikke mye for seg å legge dette på steder som ikke er helt inntil motorveien. I distriktene er det nå mange ladestasjoner. Du kan jo kjøre til Hovden, og passerer mange lynladere på veien, sier han videre.

Fortgang: - Det er et tverrpolitisk mål at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Da kan ikke ladeinfrastrukturen bli et hinder for dette målet, mener NAF. Foto: NAF

– Men alt dette går på tilbud og etterspørsel. Bilprodusentene har jo kjøretøyene tilgjengelige, men kundene på Agder har ingen steder å tanke. Så kanskje må det ses på om ikke det offentlige bør gå inn med noe støtte der. Jeg så nylig en statistikk fra Vestfold som viste at over 70 prosent av solgte biler siste måned, var elbiler. Drivstoffmotorbiler var under ti prosent. Hydrogenbil og elbil er veien å gå, avslutter Arnt Gunnar Tønnessen.

Stor økning

– Langs E18 mellom Oslo og Kristiansand burde det vært 240 flere hurtig- og lynladere enn det er i dag. Det virker som om ladeoperatørene ikke helt forstår veksten i antall elbiler. Bare i 2021 kommer det 100.000 flere elbiler på norske veier. Det er snart 400.000 elbiler i Norge. Denne sommeren kommer det til å bli mye kø, venting og irritasjon ved ladestasjonene, skriver Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.

Rekord: Den berømte franske aeronauten har klart å kjøre nesten 80 mil på en tank med hydrogenbilen Hyundai NEXO. Foto: Francis Demangé/Hyundai

– Dette er en politisk sak, fordi det er et tverrpolitisk mål at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Da kan ikke ladeinfrastrukturen bli et hinder for dette målet. Regjeringen må ta grep, og sette seg ned med Statens Vegvesen, Nye veier og ladeoperatørene for å finne ut hva som er flaskehalsen, legger han til. Og peker på at Stortinget to ganger denne våren har vedtatt å be regjeringen om å ta tak i ladesituasjonen, både i behandlingen av Klimaplanen og Nasjonal Transportplan.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tallene Sødal viser til, er publisert i den ferske NAF-rapporten «Skal alle med – må noe skje», om hurtiglading langs norske veier. Tallene her er beregnet ut fra hvor mange elbiler som finnes, hvor mye de kjører, hva de forbruker og hvor ofte eierne sier de har behov for å hurtiglade, fratrukket hvor mange ladere som faktisk finnes i dag.

PRINSIPPET. I en elektrokjemisk prosess vil hydrogen reagere med oksygen, og skape strøm. Strømmen går via en batteripakke og driver elektromotoren så bilen har framdrift. Biproduktet er varme, som går til kupeen og batteripakken. Foto: ARKIVFOTO