Lekker: Med 530e xDrive i hybrid-utgave med M-sportsoppsett har BMW kommet med det som kanskje er deres beste familiebil noensinne. Foto: Baard Larsen

Ypperlig familiebil med bayersk håndverk av beste klasse

BMWs 5-serie touring er tidligere kåret til årets bil. Nå har kjøremaskinen kommet som hybrid. Den nye 5-serie hybrid er en ypperlig familiebil.

BMW er forkortelse for Bayerische Motoren Werke, eller bayerske motorfabrikker, om du vil. Og det er bayersk håndverk av beste klasse vi fikk prøve på langtur nylig. Det var 530e xDrive Touring hybrid med M Sport-pakke.

Kjenning: Tommy Cardoso har et par år bak seg som selger ved Bavaria Arendal. Mange lokale vil nok gjenkjenne Tommy fra tiden hans ved Euronics på Bergemoen, eller fra hans tid i lokalfotballen, for eksempel som talentfull midtstopper på Jerv. Foto: Baard Larsen
Prøvekjørt: BMW 530e hybrid M-sport xDrive har solid bakseteplass. Foto: Baard Larsen

Med kjerring og unger i bilen, og UP-legenden Øystein Krogstads ord om at «middelaldrende menn i BMW kjører fortest», ble det en rolig langtur til Østfold. Tross time etter time bak rattet, var formen like fin på begge.

Ypperlig: Med rå hybridmotor og avanserte innstillinger er dette blitt en kjøremaskin. Foto: Baard Larsen

Nydelig

Selv om dette er en ladbar hybrid, der bagasjeromsplassen må kuttes litt for å få plass til hybridsystemet, er det mer enn god nok plass for kofferter. Eller en teinehaler, som vi fraktet den ene dagen. Dagen etter var det familietur. Og det er null problem å få plass til alt ungene vil ha med, og det far eller mor handler underveis.

Solid: Det er ikke noe å utsette på bagasjeromsplassen heller. Foto: Baard Larsen

Nå var det ikke akkurat grunnmodellen til drøyt 700.000 kroner vi testet, men kjørekomforten er neppe noe dårligere om du velger enn annen modell enn vår demobil. Som kom med en toliters bensin på 184 hk med turbo, og en elmotor som tok framdriften til vi rundet 90 km/t. Snittforbruket målte vi ikke, men så lenge batteriet lades fortløpende når du har mulighet, lever motoren på bensindamp og kjærlighet.

For her har BMW rett og slett laget en nydelig kjøremaskin, som fungerer like greit som familiebil som pendlerbil. Selvfølgelig likte jeg ekstra godt at det var mye skinn i bilen, sportspakke og ikke minst DDC. Eller adaptivt understell og luftfjærer bak. Her stilles bilen inn for kjøreegenskaper/komfort. Og du merker at den på adaptivt understell blir mye bedre. I sportsmodus er den som en bøs rallybil, mens i hybrid er det familiebil som 530 roer seg ned til.

Topp: Flott skarphet og fargegjengivelse på skjermen. Foto: Baard Larsen

Verdt pengene?

Startprisen på denne herligheten er 725.200 kroner. Mye penger, ja. Men etter en helg med veldig mange timer bak rattet på 530-en, må vi erkjenne. Den er faktisk verdt hver eneste kroner. Og så har den så mye kjekt ekstrautstyr, som er med på å øke kjørekomforten og gleden bak rattet, at dette veier opp for alt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Langt: Til venstre ses rekkevidden for bensinmotor, og til høyre rekkevidden på ren strøm. Foto: Baard Larsen

Med meget god plass til tre personer i baksetet, der to av dem sitter på barneputer, og en voksen i midten, er mange av familiens kriterier oppfylt. Videre har BMW-en seter som føreren opplever som en drøm. Nakkestøtten justeres elektrisk i høyde, mens andre rygginnstillinger også går lett. For en mann på 45+, med klein rygg, var det ikke noe problem å sitte bak rattet her i flere timer i strekk.

Stilfull: Tyskerne kan det med flotte linjer på bilene sine. Foto: Baard Larsen

Du merker med en gang at dette er en kjøremaskin som holder høyeste kvalitet, med en utrolig flott finish. Riktignok har de ikke oppdatert EuroCAP-testen for bilen siden 2017. Da fikk den fem stjerner og 91 prosents score for voksne. Samt 85 prosents score for barn. Med så mange airbager og sikkerhetsutstyr som er standard, blir neppe dagens test noe dårligere. Adressa triller som kjent ikke terning på bilene, men denne anbefaler vi at du tester selv. Så havner nok terningen på minst like stort antall som serien. Og demobilen var en 5-serie …

Ladbar: Ved vanlig kjøremønster er det ikke mye bensin bilen behøver, om du lader ofte. Foto: Baard Larsen
BMW 5-serie

Kommer i flere versjoner, med og uten hybrid. Vi testet firehjulstrekkeren 530e xDrive Touring hybrid med M Sport-pakke.

Toliters bensinmotor på 184 hk og elektromotor på 109 hk. Totalt 292 hk.

Egenvekt fra 1.975 kg.

Maksimal tilhengervekt: 2.000 kg. Husk da at du kan trenge førerkortklasse BE eller bedre.

Startpris: 725.200 kroner.

Rekkevidde: Inntil 51 km på strøm.

Nyttelast: 575 kg for demobilen.

Oversikt: Selvsagt hadde bilen kamera som gir deg 360 graders sikt rundt stasjonsvognen. Foto: Baard Larsen